Iemand een idee wat er met mijn knie aan de hand kan zijn?

week of 5 geleden gevallen, toen een paar dagen last bij HET GAAN zitten en HET GAAN staan, maar ging over en pijnvrij. Toen plots na 2 weken ik opeens een zeurende pijn aan en in de rechterbuitenkant van mijn knie bemerkte. Ik kan er prima mee op bed liggen en slapen, maar bij bewegen kan er vaak een zeurende pijn optreden. Mijn huisarts zei dat ik het eerst maar even aan moest kijken, maar kan iemand dingen uitsluiten of bevestigen? Ik loop er wel moeilijker mee. Ik ben 37

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Boven been spieren trainen je knieën zijn waarschijnlijk overbelast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik begrijp dat je ons vraagt dingen uit te sluiten of te bevestigen maar persoonlijk vindt ik dit niet verstandig want wat als je een verkeerd advies krijgt en je klacht daardoor wellicht verergert? Het is een week of 5 geleden,je hebt het al die weken aangekeken.
Als ik jou was zou ik terug gaan naar je arts en deze bevindingen vertellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou een goede fysiotherapeut die daarin gespecialiseerd is opzoeken of een verwijzing naar een orthopeed vragen aan je huisarts. Ik zou een echo van je knie laten maken want de klachten die je beschrijft kunnen duiden op een scheurtje in de laterale collaterale band. Voor een eerste graads inscheuring staat, met goede oefeningen die een fysiotherapeut je zegt dat je moet doen, al 9 maanden voordat het helemaal hersteld is. Ook kan de band verrekt zijn en ook dan moet je goede fysio hebben en heeft tijd nodig voor herstel. Vertoont de echo geen scheurtje in het ligament (coll. band) en blijft de pijn voortduren kan er eventueel een MRI van je knie gemaakt worden om te kijken of er wellicht beschadiging van het kraakbeen in het gewricht is of beschadiging van de meniscus. Succes en beterschap.

Antwoorden (2)

Nee, we kunnen hier natuurlijk geen dingen uitsluiten of bevestigen, daarvoor heb je een arts/fysiotherapeut/orthopeed nodig. Ik kan je wel mijn ervaring vertellen.
Toen ik een paar jaar geleden veel last van mijn knieën had, werd ik door de huisarts doorverwezen naar de orthopeed, röntgenfoto's gemaakt, MRI gemaakt. Conclusie:vocht in beide knieën en aan beide kanten lichte beschadiging van de meniscus. Niet genoeg om te opereren, ik moest maar naar de fysiotherapeut, die zou me leren er mee om te gaan.
En de fysiotherapeut heeft een echo gemaakt, en zei, een maand of 3 à 4 nadat het hele gedoe begon:"goh, heeft iemand je eigenlijk al eens geadviseerd om rust te nemen?" Niet dus, en met die rust is het herstel begonnen, daarna fietsen en andere cirkelbewegingen, zo weinig mogelijk lopen, en zeker weinig traplopen. Langzaam de kracht opgebouwd, en tegenwoordig kan ik zelfs hardlopen, met mate.
Het is niet over, gaat ook niet over, maar het gaat wel goed. Als ik kang gestaan heb, heb ik zere knieën, de schoolslag zwemmen doet aan het begin van het zwemseizoen echt pijn, borstcrawl kan wel.
Rust heeft mij echt geholpen, en als ik nu merk dat het zwaarder gaat, neem ik weer rust,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Haivon, Dank voor je antwoord, Je slaat behoorlijk de spijker op z'n kop; misschien heb ik het verhaal iets tekort weergegeven hierboven. Maar inderdaad: dat is dus zo frappant: ik kan ermee slapen, en als ik dan (met name lang slaap) en net wakker ben is de pijn er niet, en langzaam komt hij opzetten bij het lopen en in bepaalde houdingen met zitten. Met andere woorden: rust doet meer dan goed.
Natuurlijk als ik uitsluitsel wil hebben: moet ik naar de dokter. Helder verhaal.
Echter, je hebt natuurlijk ook nog is zoiets als je omgeving. De ene zegt: ze doen niet veel hoor, aan knieen in een ziekenhuis. De ander zegt: oh, dat heb ik precies zo gehad, gaat vanzelf over. De derde zegt: Ja, ik denk dat je een beetje voor aap staat bij die dokter want als er echt iets mis is, dan is de pijn niet zo wisselvallig. Als jij gewoon KAN functioneren en zelfs pijnvrij bent bij het opstaan en in je bed liggen, kan het toch nooit erg zijn.
Tenslotte nog een vriendin die geneeskunde heeft gedaan er naar laten kijken toen ze hier was voor een etentje. Die keek ernaar, heb uitgebreide uitleg geven en die dacht aan een infectie (die kan namelijk 2 weken weg blijven voordat die op komt zetten) binnen in de knie, en ja, dat kan wel weken duren. Ook zei ze dat als er iets kapot zou zijn de pijn onregelmatiger zou verlopen en het raar is dat je er mee kan slapen. Maja, dit meisje is geen orthopeed. Ondanks haar studie is ze de geneesmiddelen industrie ingedoken. Ontzien is dus eigenlijk van iedereen die ik erover heb gesproken hetgeen mij aan zou raden. Ik weet dat dat niet is wat jij zegt, maar ik bedoel maar te zeggen dat eigenlijk iedereen hetzelfde zegt als wat jij in het tweede deel van je antwoord zegt en dat weerhoud me ook een beetje om nu weer naar die arts te gaan. In ieder geval bedankt.
Ik zou wederom teruggaan naar de huisarts en bij wijze van spreken maar even met je vuist op tafel slaan. Je klachten bestaan al wat langer, dus "even aanzien" is geen diagnose, waarschijnlijk heeft hij geen idee en denkt of hoopt hij ook dat het vanzelf wel weer over gaat.

Er kan namelijk van alles met je knie aan de hand zijn, maar hier kan niemand de diagnose voor je stellen of suggereren wat ermee aan de hand is. Ik kan wel vast voor je uitsluiten dat hij niet gebroken is. Maar dat kon je zelf ook nog wel.

Persoonlijk denk ik dat als je gevallen bent, en na zoveel tijd toch nog last hebt, of weer last hebt gekregen, de huisarts je moet doorverwijzen om te kijken of je geen beschadiging in je knie hebt. Hij kan nu eenmaal niet in of dwars door je knie kijken en een röntgenfoto zou misschien op zijn plaats zijn.

Ik hoop dat je wat aan het antwoord hebt en je weer meldt bij de arts.