Bij het wakker worden niet scherp meer zien met 1 oog hoe kan dat?

Vanmorgen toen ik wakker werd zag ik met me linker oog wazig.
Nu is het nog steeds zo.
Heb niet last van het licht en kan gewoon auto rijden.

Maar op het computer scherm kan ik niet lezen, en bijv. de kentekens van auto's die tegemoet komen ook niet.

Heb voor de rest geen last aan me oog.

Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
75K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk niets ernstigs maar je moet voorzichtig zijn met je ogen.
Ga dus even naar de weekend-arts en anders toch zeker maandag even naar je huisarts.
Poet
9 jaar geleden
@Mevrouwvande heeft gelijk. Ik ken iemand waarbij dit ook gebeurde en die bleek een loslatend netvlies te hebben. Hoe eerder dat wordt aangepakt hoe beter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga morgen eerst even langs de opticien.
Kijken wat die me verteld. Bedankt

Het beste antwoord

1. Verziendheid of bijziendheid = wazig zicht

Wazig zien wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door verslechtering van de ooglens. De meest voorkomende afwijkingen die wazigheid veroorzaken zijn verziendheid en bijziendheid.
2. Bindvliesontsteking kan blikveld vertroebelen

Wazig zien kan worden veroorzaakt door een bindvliesontsteking

Plotseling wazig zien: acute redenen

Er zijn mensen die van de ene op de andere dag of zelfs van het ene op het andere moment beduidend waziger zien dan voorheen. Dit gebeurt doorgaans bij één van beide ogen en kan duiden op onder andere:

Glasvochtbloeding: zeer plotselinge zichtverslechtering
Netvliesloslating: ‘t loslaten van je netvlies is alsof een gordijn wordt dicht getrokken
Afsluiting van een oogader of oogslagader (veroorzaakt plotselinge blindheid)

Dus zo spoedig mogelijk naar een arts of eerste hulp in ziekenhuis.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vanmorgen werd ik wakker en mijn zicht is weer normaal.
Moet ik nog steeds een afspraak maken bij huisarts of opticien?
En bedankt voor jullie reacties
fremar
9 jaar geleden
Eens een controle bij oogarts zou toch geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe ik.
Bedankt

Andere antwoorden (1)

heb ik soms ook. Kan naast allerlei aandoeningen ook zijn dat je ogen niet nat waren tijdens slaap of wellicht half open?

dan moet je een paar maal knipperen.

Maar als je daarnaast ook moeite hebt met lezen/zien kan het zijn dat je ene oog slechter is geworden (cilinderoog??).
Normaal compenseert je dat doordat je meer focust met het ene oog. Als je sochtend wakker word moet je weer ff wennen aan die extra accommodatie.

Ga eens naar de opticien, oog testje is gratis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie.
Bij mij hielp het knipperen niet maar nu ik alles weer normaal