Heb ik een zonnesteek en moet ik daar nu nog iets mee doen?

4 dagen geleden ben ik naar het strand geweest. Ik heb me goed ingesmeerd, maar heb wel veel in de zon gezeten. Ik kreeg een beetje last van hoofdpijn. Dat werd steeds erger, ik moest mijn hoofd echt vasthouden. Mijn hoofd gonsde en ik was erg duizelig. Ik had 39,1 koorts. Het neemt inmiddels af, maar de hoofdpijn blijft constant een beetje.

Op internet lees ik dat als je wen zonnesteek hebt, je de huisarts moet bellen. Inmiddels nemen m'n klachten af, maar verdwijnen niet helemaal. Moet ik nu alsnog de HA bellen? En zo ja, even morgen afwachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Wel genoeg gegeten en gedronken?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, te weinig gedronken. Vanaf donderdag genoeg gedronken.

Antwoorden (2)

als je een echte zonnesteek hebt, val je ook (meerdere keren soms) flauw.

In jouw geval zit je, zo lees ik, er wel tegenaan. Je lichaam kan de warmte even niet zo goed kwijt. Belangrijk is je luchtig te kleden en heel veel water te drinken, om afvalstoffen af te voeren. Let er ook op dat je voldoende eet, om je verdere interne huishouding op pijl te houden.

Aangezien je klachten al afnemen lijkt het mij niet zinvol om nu je huisarts nog te bellen. Kijk het even aan, en houd jezelf goed in de gaten. Uiteraard is het wel verstandig om te bellen als je klachten toenemen en/of veranderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb als kind een zonnesteek gehad maar ik was niet flauw gevallen. Wel heb ik overgegeven, hoge koorts en uitgedroogd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Flauwvallen is inderdaad geen voorwaarde om van een zonnesteek te mogen spreken. Braken trouwens ook niet. Belangrijkste kenmerk is een temperatuur van 40 graden of hoger.
Kenmerk van een zonnesteek is dat je lichaamstemperatuur stijgt tot 40 graden of hoger. In jouw geval is er zeker sprake van warmteletsel waarbij je een fors verhoogde temperatuur had, maar nog geen 40 graden. Dat noemt men wel een hitte-uitputting. De temperatuurstijging hier is trouwens geen koorts: koorts heb je omdat je interne thermostaat van slag is, terwijl je bij een zonnesteek of hitte-uitputting zo warm wordt omdat de omgevingstemperatuur te hoog is en je lichaam zijn warmte niet goed genoeg kwijtraakt.

Het punt bij een zonnesteek is dat iemand in shock kan raken waardoor uiteindelijk de organen kunnen falen. Iemand kan buiten bewustzijn raken en soms ook veelvuldig braken zodat iemand nog meer vocht verliest. Dat kan levensgevaarlijk zijn.

In jouw geval kun je nu weer voldoende drinken en doe je dat ook. Kijk eventueel of je voldoende plast en of je urine niet te donker is. Zorg verder voor verkoeling en mijd de komende tijd de zon en extreme warmte. Als je gewoon kunt drinken en je niet gaat braken of flauwvalt en je inmiddels een normale temperatuur hebt, je niet verwart bent of bijvoorbeeld veel vocht vasthoudt, dan kan je lichaam dit kennelijk goed herstellen.

Als de hoofdpijn erger wordt in plaats van minder of als het op den duur te lang gaat duren of als je je gewoon zorgen maakt, is het verstandig om alsnog contact op te nemen met je huisarts.