Ik krijg een loopneus als ik wijn drink, hoe kan dit?

Altijd als ik wijn drink, begint mijn neus te lopen. Soms kom ik er dan heel de avond niet meer van af en lijk ik enorm verkouden, het snot blijft lopen en gaat ook vastzitten in mijn neus. Ik heb dit niet bij bijvoorbeeld rum. Hoe zou dit kunnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarschijnlijk is het bij jou een tannine allergie. https://www.mijnklachtenassistent.nl/plugin/705033
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het "leuk" dit nou ook eens van een ander te horen! Van een glaasje wijn bij het eten (doe ik overigens zelden, alleen bij verjaardagen en dat soort voorvallen) merk ik niks. Maar ik ben een liefhebber van rode port. Dat drink ik vaker. Wat bij mij erg op het antwoord van Anneliez lijkt: soms heb ik nergens last van en soms (het duurt bij mij altijd wat langer voor de reactie komt) snuit ik na twee glazen een heel pakje papieren zakdoekjes weg.
Antoni
9 jaar geleden
Nez, van sommige geneesmiddelen tegen hoofdpijn (of buikpijn) is één van de bijwerkingen hoofdpijn (of buikpijn), dus zoiets komt wel vaker voor...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@nez ik had een leidraad Sulfiet (uit een vraag mbt voedsel en bijwerkingen die ik een tijd terug voor iemand had uitzocht) kon ik me van een lijstje allergien in de voeding industrie herinneren, metasearch op [Sulphite "allergy" OR "allergic reaction" AND "mucous membrane"] NEAR alcohol+wijn deed het de bij mij. pagina's vol met snifferen en snotteren in combinatie met wijn

Het beste antwoord

Sulfiet + overgevoeligheid = loopneus

Vooropstellen ik ben geen arts maar dit heeft volop de symptomen van een sulfiet allergie een conserveermiddel. Die zit in behoorlijke concentraties in wijn.

Ik raad u dan ook aan om bij uw huisarts een voedsel allergie test te laten doen.

In de wijn industrie ook wel Kaliumdisulfiet (KDS), bisulfiet, Campden, kaliumpyrosulfiet, zwaveldioxxide genoemd

Dit is een in de wijn industrie veel gebruikte stof bij zogeheten Vinificatie (o.a. tegen gaan wilde gisting, vasthouden van kleur en daarnaast reinigen van bv kurken en flessen) die bij overgevoeligheid of hoge doseringen irritaties kan veroorzaken aan het slijmvlies waaronder die in de neus. De reden van een loopneus is dus de natuurlijke reactie de prikkeling weg te spoelen met wat hulp van het immuunsysteem.

Witte wijn en Rose kunnen dit ook bevatten in iets mindere mate.

De EU heeft een richtlijn voor de maximale sulfiet waardes maar mensen die hier erg gevoelig hebben kunnen bijvoorbeeld tranen of snotterig zijn.

Ik voeg bij deze wat informatie hierover toe, Hoop dat u hier het antwoord in heeft wat u zocht.

Bronnen:

(bron 1) pdf folder over allergien pagina 19 is de vermelding over sulfiet
(bron 2) informatie over de stof zoals deze gebruikt wordt in de Wijn industrie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartelijk dank voor uw antwoord. Hier kan ik zeker wat mee!

Andere antwoorden (1)

Is een soort allergie. Heeft een vriendin van me ook, vooral bij rode wijn.
Dus misschien voor de kleurstof in de wijn, bij witte wijn en likeur heeft ze nergens last van.
En soms gaat het wel goed, kan ze rustig rode wijn drinken, soms merkt ze halfweg het glas al dat het fout gaat, en er dus gesnotterd gaat worden.