Ik heb van de huisarts een verwijskaart voor de KNO in Amersfoort, moet ik perse naar die?

Ik heb namelijk te horen gekregen vandaag dat ik kennelijk half doorf ben, ik merk er niks van.

Het enige dat ik merk is heel erg veel pijn in mijn oren. De KNO in Amersfoort heeft een wachttijd, en ik kan pas 6 juni terecht. Terwijl ik bij het UMC binnen een paar dagen terecht kan.

Kan ik ook naar de KNO in het UMC?
Van mijn zorgverzekering mag ik zelf kiezen.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag je huisarts om een nieuwe verwijzing, maar dan naar het UMC. Als de wachttijd zo lang is, zal hij daar wel begrip voor hebben.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Waardeloos dit. Ik ging naar de dokter omdat ik wat pijn had, nu sinds hij met een drukmeter heeft gekeken in mijn oren heb ik veel pijn :-(
En een kloppend geluid in mijn linker ook alsof ik mijn hart hoor kloppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vermoed dat je een middenoorontsteking hebt,er zit dan vocht achter het trommelvlies en dit kan behoorlijk pijnlijk zijn. Verder laat ik mij er niet over uit.;-))
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Het gekke is dat ik er al twee jaar mee loop. Steeds even wat pijn en dan weer niets voor een week of een paar dagen. Dus ik had zo iets van: ach daar val ik de dokter niet voor lastig. En ik verwachtte niet dat hij iets zou kunnen vinden omdat ik vaak geen last had. Nu sinds een week of twee, heb ik vaak per dag harde steken, af en toe suizen, doof gevoel of een piep. Dus ik had zo iets van laat ik nu maar eens gaan. De dokter hield een stemvork bij mijn oor en achter mijn oor, achter mijn oor hoorde ik hem bijna niet. Voor mijn oor heel duidelijk. Toen hij hem tegen mijn voorhoofd hield, hoorde ik hem alleen met links, rechts niets. Dus volgens de dokter ben ik half doof. Daarna heeft hij met een drukmeter gekeken, en nu is de pijn constant en heb ik er ook hoofdpijn bij. :-(
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bedoeld een soort pompje waarmee hij lucht in het oor pompt? Het lijkt mij zeker verstandig om naar de kno te gaan,grote kans dat je eerst een gehoortest krijgt en na deze test hoor je direct van de kno hoe het ervoor staat.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Een zwart apparaatje met een grijs dopje. Dat dopje ging in mijn oor en ik voelde druk en hoorde een zoemtoon. Op de achterkant van dat ding zat een display die hij kon uitlezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is een apparaatje om te meten of er lucht achter het trommelvlies zit want er hoort lucht achter te zitten en geen vocht. Ik ben benieuwd wat de kno arts zegt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik zal ze morgen bellen, want het kon maar tot 16:00 en een afspraak maken in Utrecht.

Het beste antwoord

Ja, hoor, huisartsen doen het soms anders voorkomen, maar met een verwijsbrief van je huisarts kun je gewoon naar de KNO-arts van je eigen keuze gaan.

Zie hier: https://www.dwangindezorg.nl/rechten/patientenrecht/keuzevrijheid-bij-behandeling/recht-op-vrije-artsenkeuze
of hier:
http://www.plusonline.nl/gezondheid/zelf-uw-dokter-behandeling-of-ziekenhuis-kiezen

Eerst kijken of je zorgverzekering deze behandelaar ook vergoedt, is inderdaad wel handig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
In de verwijsbrief staat echt de KNo van het meander genoemd (zie foto) dus zelfs met die brief kan ik nog steeds naar het UMC?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Veelgebruikt trucje van huisartsen. Je kunt gewoon naar een andere KNO-arts gaan met deze verwijzing. Dit is een basisrecht.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dan bel ik mooi morgen het UMC voor een afspraak, ik ga geen maand zo rondlopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Ivana
9 jaar geleden
UMC is fantastisch. Ze laten je daar niet gaan voordat alles boven water is. Het kan natuurlijk een tijdelijke doofheid zijn door een ontsteking. Maak je geen zorgen voordat er in het UMC een oordeel geveld is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Ivana, ik heb zelf ook het gevoel dat dit een goed ziekenhuis is. Maar ik ben misschien ook bevooroordeeld als medewerker van de UU ;-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Oh btw, ik maak me geen zorgen :-) Ik wil alleen van die pijn af.