Wat kan ik doen als een open wond aan het gaasje zit verkleefd?

Gisteren sneed ik tijdens het aan stukjes snijden van een winterwortel een plakje van mijn vingertopje af.
Het bleef heftig bloeden daarom heb ik het na het af te hebben gedekt met een schone doek en daarna gaasjes verbonden met een schoon gaasje en het daarna strak vast gezet met tape.
Zo kwam er druk op de wond en stopte het met bloeden.
Omdat het bleef tokkelen heb ik het gaasje twee dagen laten zitten.
Nu bijna twee dagen later wilde ik het gaasje verschonen maar zat de nog open wond vast aan het gaasje.
Ik heb het nat gemaakt om het te verwijderen maar behalve dat dat heel erg zeer deed liet het miet los.
Er zat al wel geel wondvocht bij maar verder was hij nog open.
Ik heb het gaasje rondom de wond afgeknipt en er een schoon gaasje overheen gedaan.
Het gaasje dat op de wond zelf zit is nu nog wel vies en nat maar ik durf het niet weg te halen.
Ook is de wond nu weer opnieuw gaan tokkelen.
Wat is jullie advies?
Zo een paar dagen laten zitten of iets anders?

Toegevoegd na 5 minuten:
Sorry, tokkelen dat is een woord wat wij daarvoor gebruiken ik dacht dat het een algemeen Nederlands woord was.
Ik bedoel daarmee dat je je hartslag in je wond voelt .

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
54.3K
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 'tokkelen'? Bij http://www.encyclo.nl/begrip/Tokkelen staat niet iets wat van toepassing is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
algemeen woord hiervoor is 'kloppen' denk ik (zo hoor ik het tenminste vaak)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, haha komt lekker over
Amadea
10 jaar geleden
Dat klopt!

Antwoorden (1)

Je moet het gaasje er wel afhalen want anders krijg je de kans dat je een infectie oploopt. Het zal niet helemaal schoon zijn.

Als het echt vast zit, dan kun je de wond nat maken zodat je het gaasje er makkelijker af krijgt. Het kan inderdaad zijn dat de wond weer open gaat. Maar dat is minder erg dan laten zitten. De wond zal toch ook al minder groot zijn nu.

Als het er af is, de wond goed laten drogen. Soms is het beter om het gewoon te laten luchten zeg maar. Dan geneest het sneller. Als er toch iets op moet, kun je er bijvoorbeeld speciale vette gaasjes op doen (apotheek) maar je kunt het ook gewoon wat vaker wisselen.