Wat is "adrenal fatigue"?

Ik lees wel eens over "adrenal fatigue". Meestal kom ik dat tegen op nogal obscure websites. Ik kom er helaas niet achter wat er met die term wordt bedoeld.

Wat is "adrenal fatigue"?

Toegevoegd na 5 minuten:

Specifieker: is het
--  een echte ziekte
--  een modeziekte
--  een ingebeelde ziekte
--  een diagnose die alleen in het alternatieve wereldje wordt gesteld
--  een combinatie van bovenstaande dingen
--  iets anders?

Cryofiel
10 jaar geleden
3.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
https://gokaleo.com/2013/01/25/adrenal-fatigue-as-a-cover-for-starvation/ Meestal is het dus niet echt adrenal fatigue, maar gewoon symptomen van ondervoeding. Het bestaat dus wel, maar is zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook wel: bijnieruitputting Ondervoeding is een goeie. (meen ik serieus)
Maar wat is ondervoeding?
Een tekort aan bepaalde dierlijke vetten, een tekort aan vitamines of bepaalde mineralen als magnesium?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ondervoeding kan in elke categorie zijn, meestal is het een tekort aan kcal, of bepaalde vitamines en mineralen door het schrappen van bepaalde voedingsstoffen of vetten (waardoor je minder vetoplosbare vitamines op kunt nemen)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En vergeet de vetten zelf niet, die voor een betere hormonale balans zorgen. (wat ik het geval van deze vraag van belang is)
Cryofiel
10 jaar geleden
Daar lees ik ook wel eens over, vaak op dezelfde sites: "hormonale disbalans". Wat is dat dan weer? Is het iets bestaands, of is het iets dat net zo uit zijn verband is getrokken als "adrenal fatigue"?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"of is het iets dat net zo uit zijn verband is getrokken als "adrenal fatigue"?"
Als je daar vanuit gaat dan is verder discussie een beetje zinloos.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is mijn vertaling van de strekking van het antwoord van Ozewiezewozewiezewallakristallix. Tot nu toe is dat het enige antwoord dat is gegeven, dus meer informatie heb ik (nog?) niet. Excuses dat ik slechts gebruik maak van alle informatie waarover ik beschik... ;-) Als jij een beter antwoord hebt, ga je gang. De vraag staat nog zes dagen open.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik zie online veel mensen die denken dat ze adrenal fatigue of een hormonale disbalans hebben. Die hebben klachten en gaan lopen googlen, of iemand die ze volgen zegt dat (zoals bijvoorbeeld mensen Sonja Bakker volgen zijn er veel online, voor elk type dieet).
Het bestaat wel, er zijn ook mensen die dit hebben, maar in veel gevallen is dit niet wat die mensen hebben.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Een bestaande ziekte die op sommige sites volkomen uit zijn verband wordt getrokken. Maar goed, dat was dus de reden dat ik er iets meer over wil weten. Vandaar deze vraag over "adrenal fatigue". Waarbij dezelfde vraag trouwens over "hormonale disbalans" kan worden gesteld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even knippen en plakken:
Prednison is een bijnierschorshormonen ook wel corticosteroïd genoemd. Natuurlijke bijnierschorshormonen remmen ontstekingen en overgevoeligheidsreacties en zijn nodig voor het vrijmaken en opslaan van energie, mineralen en zouten. Prednison wordt toegepast bij zeer veel aandoeningen, waarbij ontstekingsverschijnselen een rol spelen, zoals astma, COPD, reuma, multiple sclerose.......
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Prednison.aspx?mId=10704&rId=387 Nu ik weer:
Bijnieren zijn alleen door levensstijl en goeie voeding weer in orden te krijgen.
Op Prednison e.d. is meer te verdienen.
Veel mensen willen een pilletje en dan weer verder. Bij hormonen en specifiek bijnierhormonen geldt dat er officieel pas een aandoening voor is als het ernstig wordt.
Waar de "alternatieven" het over hebben is het tussengebied, waar langdurige matige werking een grote invloed kan hebben.
Stress wordt Burnout/overspannen. (ook hormonen/bijnieren)

Het beste antwoord

Dat is: "bijnier vermoeidheid"

Bijniervermoeidheid, wordt niet erkend door medische professionals. De term wordt toegepast voor een aantal niet-specifieke symptomen, zoals pijn in het lichaam, vermoeidheid, nervositeit, slaapstoornissen en problemen met de spijsvertering. De term duikt ook vaak op in de populaire boeken over gezondheid en websites over alternatieve geneeswijzen, maar het is niet een aanvaarde medische diagnose.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Antwoord vervangen i.v.m. copy-paste van de verkeerde alinea :-(
Cryofiel
10 jaar geleden
Helder, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

James Wilson, een Australische dokter introduceerde de term "adrenal fatigue" of in het Nederlands ook wel "Bijnieruitputting" in zijn boek in 2002 bij het grote publiek. Voor die tijd bestond Adrenal Fatigue ook al, maar onder de noemers niet-Addison hypoadrenia, bijnier neurasthenie, subklinische hypoadrenia, adrenale apathie, en neurasthenie.

Dr. Wilson heeft gedurende 24 jaar patiënten behandeld voor Bijnieruitputting en hen geholpen hun gezondheid en vitaliteit terug te winnen. Toch is bijnieruitputting geen ziekte die momenteel wordt erkend door de medische wereld, maar wordt het wel steeds vaker in de alternatieve hoek genoemd als aandoening. 1 van de aangedragen oplossingen om te herstellen van bijnieruitputting is om voldoende te rusten, goed te eten en actief te bewegen. Hier zou door farmaceuten niet aan te verdienen zijn met medicijnen en dus wordt er geen moeite gedaan om de ziekte te erkennen. Tegenstanders geven juist aan dat er met geen enkele test kan worden aangetoond dat iemands bijnieren niet functioneren. Tenzij je de Ziekte van Addison hebt en je bijnieren totaal geen cortisol meer kunnen produceren. Dat kan wel worden vastgesteld met een bloedtest.

De gedachte achter bijnieruitputting is eigenlijk dat door chronische stress de bijnieren op een geveven moment onvoldoende stresshormonen meer kunnen aanmaken waardoor je allerlei non-specifieke klachten ervaart. Vermoeidheid is daarbij de meest voorkomende. Ik heb zelf een burnout gehad en toen ben ik het boek van James Wilson gaan lezen: Bijnieruitputting: Het stressyndroom van de 21 eeuw. Hij geeft aan dat burnout eigenlijk bijnieruitputting is. Er zijn dus verschillende stromingen die beweren dat bijnieruitputting wel of juist niet bestaat. Feit is wel dat het niet officieel is erkend door de medische wereld.