Veel antwoorden hebben deelaspecten:

Een gebroken wil zeggen dat 1 of meerdere nekwervels gebroken zijn. Te vergelijken met een willekeurige andere breuk.
De reden dat dit zo gevaarlijk is in de nek is dat er natuurlijk alle zenuwen doorheen lopen van hersenen naar lichaam.

Minst erg:
(in)gescheurde wervel. In principe "weinig" aan de hand (in vergelijking met de andere dingen). Veel mensen lopen er mee door, maar rust is natuurlijk wel nodig (goed is het namelijk niet!).

Ernstig:
Gebroken wervel(s). De wervels zitten nog wel op de plek en de schilfers / botfragmenten zijn niet de zenuwbanen ingeschoten. Er is geen zenuwschade, maar dreigt wel direct. Hiervan kan je volledig herstellen.

Zeer ernstig:
Gebroken wervel(s) en verschoven wervels. Een deel van de zenuwen kunnen hierdoor bekneld worden of zelf erger, doorgesneden worden. Dit noemt men een (hoge) dwarslaesie (Zie Christopher Reeve). Herstel is eigenlijk niet mogelijk alhoewel onderzoek zou aangeven dat zelfs zenuwen zich (zeer langzaam) kunnen herstellen.

Dodelijk:
Gebroken wervels waarvan scherven of verschoven wervels alle zenuwen direct doorsnijden. Dood hierbij is vrijwel acuut.
Als mensen bijvoorbeeld in een ondiep zwembad duiken of de nek breken in films kunnen ook de bovenste 2 wervels (atlas en draaier) gebroken worden. Het botframgent van de draaier schiet dan vrijwel altijd de hersenen in (wat niet goed voor je is) en de wervels schuiven van elkaar af waarbij alle zenuwen doorgesneden worden. Dood is dan ook acuut.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat is ook de reden bij ongelukken of dergelijk dat men bij (mogelijk) nekletsel direct een nekbrace omdoet. Dan kunnen de wervels niet meer door externe verschuiven en is kans op verdere schade al behoorlijk beperkt (met je hoofd gaan draaien met kapotte wervels doe je maar de spreekwoordelijke één keer...).
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoeft niet persé, maar je bips zelf afvegen behoort wel tot het verleden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/gebroken-rug-opslag-dood.495473
Het is hierbij namelijk hetzelfde. Met het verschil dat hierbij grote kans is op een hoge dwarslaesie. Dus dat de persoon die dat overkomt alleen nog zijn of haar hoofd zal kunnen gebruiken, maar verder verlamd zal zijn.
Amadea
10 jaar geleden
Nee.
Er zijn zelfs mensen geweest die helemaal niet in de gaten hadden dat ze een gebroken nek hadden en gewoon bleven werken.
Voorbeeld is Buster Keaton.

Ook Sylvester Stallone beweerde een gebroken nek opgelopen te hebben tijdens een scene, maar je moet wel onderscheid maken tussen een volledige gebroken nek en een scheurtje. Wat dus niet iedereen doet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Het heeft ook niets met breken of scheuren t emaken, maar met al dan niet beschadigen van de enuwen. Ikelf heb 4 gebroken wervels gehad.