wat moet ik doen als er dingen uit de kom schieten?

ik heb hypermobiel en bij mij schiet heel veel uit de kom gisteren en vandaag al 2x mijn nek. alles schiet dan wel meteen terug maar het doet nu nog steeds zo'n pijn ik tril helemaal en ben heel duizelig. wat kan ik er aan laten doen dat alles niet meer uit de kom schiet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Poe, die vraag is eigenlijk te uitgebreid om hier te kunnen beantwoorden.

In z'n algemeenheid: het versterken van je spieren kan helpen om gedeeltelijk te compenseren voor de verminderde passieve stabiliteit. Een fysiotherapeut kan je daarbij helpen.

Je zult moeten leren welke activiteiten en bewegingen luxaties uitlokken, en hoe je die activiteiten anders kunt uitvoeren of desnoods mijden. Een ergotherapeut kan je hierin begeleiden. Soms zijn hulpmiddelen nodig om activiteiten veiliger uit te kunnen voeren. Denk aan een potopener om (sub)luxaties van polsen te voorkomen, of het gebruik van een laptop voor het maken van aantekeningen in plaats van schrijven. Het gebruik van braces en orthesen is soms ook zinvol maar moet heel secuur beoordeeld worden door een specialist omdat het gebruik van braces de spierkracht vermindert en dus onoordeelkundig gebruik het probleem juist erger kan maken. Verder hangt het heel erg af van het gewricht en van het soort instabiliteit wat je verder kunt doen.

Hypermobiliteit op zich is geen afwijking maar een eigenschap; in Nederland is ongeveer tien procent van de vrouwen en een kleiner percentage mannen in meer of mindere mate hypermobiel. Als bij jou daarnaast regelmatig gewrichten uit de kom schieten, zou je denken dat er meer aan de hand is dan alleen een wat grotere beweeglijkheid van je gewrichten: is daar bij jou onderzoek naar gedaan? Dat kan namelijk verschil kan maken voor de behandeling. Zo zijn in uiterste gevallen operaties mogelijk om instabiele gewrichten te stabiliseren, maar bij een onderliggende bindweefselafwijking zijn de resultaten van veel van die ingrepen uiterst teleurstellend. Bovendien kan er - afhankelijk van de specifieke aandoening - een vergroot risico zijn op bepaalde complicaties.

Het meest zorgelijk aan wat je schrijft is dat er dingen in je nek uit de kom schieten. Nu zijn echte wervelluxaties zelfs bij mensen met een zeer extreme hypermobiliteit ten gevolge van een bindweefselafwijking gelukkig zeldzaam, maar wanneer ze voorkomen is dat zeer gevaarlijk. Om eerlijk te zijn vermoed ik dat wat jij voelt in je nek geen luxaties zijn. Het is dan een klein wonder dat je niet verlamd bent. Heb je echt het idee dat je nekwervels uit de kom schieten, dan moet je op zo'n moment DIRECT medische hulp inroepen en je nek niet meer bewegen. Zoals gezegd verwacht ik eigenlijk dat je iets anders voelt in je nek, maar het lijkt me hoe dan ook goed als je dit een keer voorlegt aan je arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi duidelijk antwoord, Lies,
plusje voor jou
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er bij jou een diagnose gesteld voor wat betreft de oorzaak van de hypermobiliteit? En welke gewrichten schieten bij jou het meest uit de kom, bij welke activiteiten? Operaties zijn het uiterste redmiddel, en vaak helaas weinig effectief. Zeker als er sprake is van een onderliggende bindweefselafwijking zijn operaties in de vorm van bijvoorbeeld een kapselplastiek vaak gedoemd te mislukken. Dat gebeurt met name bij schouderinstabiliteit nog wel eens, maar bij hypermobiliteitssyndromen heb je niet alleen een uitgerekt kapsel, maar een kapsel dat bestaat uit weefsel van mindere kwaliteit. Je kunt het vergelijken met het inkorten van een stuk uitgelubberd elastiek: het elastiek blijft even slecht, en wordt wellicht zelfs kwetsbaarder als je het zou inkorten omdat het al zo broos was. Littekenweefsel is van nog slechtere kwaliteit dan 'gewoon' slecht bindweefsel. Dat wil trouwens niet zeggen dat er nooit operaties mogelijk zijn hoor, maar de enige operaties die echt zeer vaak succesvol zijn bij een instabiel gewricht wanneer iemand een bindweefselafwijking heeft, zijn botoperaties zoals het volledig vastzetten van een gewricht. Verder is er natuurlijk symptomatische behandeling mogelijk in de vorm van pijnstilling, als dat nodig is. Bij ernstige beperkingen kan het heel zinvol zijn om een multidisciplinair team in een revalidatiecentrum mee te laten kijken en denken. Ik weet niet of je bij een specialist bekend bent en wat voor specialist dat is, maar vaak kan een revalidatiearts de meeste praktische hulp bieden bij dit soort klachten. Tenslotte: dat van je nek kan ik natuurlijk niet beoordelen, maar gelukkig komt dat echt heel zelden voor. Maar het is soms verraderlijk hoor: ik liet mijn fysio/manueel therapeut eens een 'bult' voelen die naar mijn idee net náást of haast óp een nekwervel zat, en die beste man schrok zich rot omdat hij dacht daadwerkelijk een verschoven wervel te voelen. Dat bleek later gewoon een verharde spier te zijn, die zo hard als bot voelde. Dus zelfs een professional kan zich vergissen daarin. Aan de andere kant zou je zeggen dat als je dagelijks diverse luxaties hebt, je heel goed weet hoe dat aanvoelt. Ik zou daarom zeker je nek zeer binnenkort laten beoordelen door een arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan is er dus wél een diagnose gesteld. Dat is precies wat ik hierboven probeerde uit te leggen: hypermobiliteit is geen afwijking, maar kan daar wel een symptoom van zijn. HMS (of: JHS, joint hypermobility syndrome) is echter een bindweefselafwijking. Sommige artsen en onderzoekers beschouwen HMS als een aparte aandoening, maar de consensus momenteel is wel dat HMS op een glijdende schaal zit met, of misschien wel dezelfde aandoening is als, EDS (Ehlers Danlos) van het hypermobiliteitstype (HEDS). Als bij jou HMS is vastgesteld, dan is er dus inderdaad sprake van "meer" dan alleen beweeglijke gewrichten, en heb je dus een bindweefselafwijking. Qua diagnostiek is het lastige daaraan dat nu juist van het hypermobiele type van EDS (en (dus?) ook van HMS) nog niet bekend is welk genetisch defect hiervan de oorzaak is. De diagnose wordt dus gesteld op basis van klinisch onderzoek en de symptomen, waarbij natuurlijk een positieve familiegeschiedenis een belangrijke indicator kan zijn. Fysiotherapie kan zinvol zijn, maar een verkeerde aanpak kan juist averechts werken. Allereerst kun je banden of kapsels niet verstevigen met krachttraining, maar je spieren wel. Die spieren kunnen - soms - gedeeltelijk opvangen wat de banden niet kunnen. Daar zijn echter - minimaal - vier potentiële problemen bij: allereerst kan een te zware training de pijnklachten doen toenemen. Zelfs als je gewrichten er wat stabieler door worden, nemen dan toch je klachten toe. Vervolgens kan het ook daadwerkelijk een gewricht instabieler maken. Als een spier strak aanspant, wordt de kracht doorgegeven aan de pees die aan het bot aangehecht zit. Wanneer de training te zwaar is of te snel wordt opgebouwd, kun je daardoor juist méér rek krijgen bij een gewricht. Dit is veelal te vermijden door rustig op te bouwen, maar juist daarom is het van belang een fysiotherapeut met verstand van zaken te zoeken. Als derde kan een gewricht zo ernstig instabiel zijn, dat het bij elke beweging luxeert. Dan kun je gaan oefenen, maar leidt dat tot niets - of zelfs meer schade aan het gewricht. Dit kan zelfs ontstaan bij gewrichten die je eigenlijk niet eens traint: ik heb ooit oefeningen voor mijn polsen gedaan met gewichtjes, maar bij het oppakken van de gewichten schoten mijn duimen en schouders steeds uit de kom. Ja, en tenslotte: een vrij recente ontdekking is dat bij HMS/EDS soms ook de spieren van mindere kwaliteit zijn. Dan is trainen mogelijk minder effectief. -wordt vervolgd-
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Vervolg - Ik zou in elk geval een goede fysio- en ergotherapeut zoeken. Je kunt ook verwijzing vragen naar een revalidatiearts en daar om advies vragen, mogelijk kun je daar dan terecht bij de therapeuten. Maar dat kan ook in de eerste lijn. Als er bijvoorbeeld specifieke activiteiten zijn waarbij de luxaties het meest optreden, zou je die activiteiten kunnen aanpassen. Luxeren je polsen bijvoorbeeld vooral bij het koken, dan zou je kunnen kijken naar hulpmiddelen bij het afgieten, lichtere pannen, een goede keukenmachine voor het snijden, hulpmiddelen voor het openen van blikken en potten, etc. Een ergotherapeut kan je verder advies geven over hóe je bepaalde handelingen precies uitvoert en hoe dit misschien anders kan. Tenslotte kun je overwegen om dan tijdens zo'n zwaardere activiteit spalken te dragen. Polsen zijn nog wel aardig te spalken vaak, bij knieën en ellebogen is dat lastiger. De vraag is ook of het je knie is of de knieschijf (wat veel vaker voorkomt) en bij welke beweging dit precies ontstaat. Als het bijvoorbeeld vooral gebeurt als je al langer gelopen hebt en daardoor moe bent, zou je vaker pauzes in kunnen lassen of zelfs gebruik kunnen maken van loophulpmiddelen of een rolstoel voor de langere afstanden. Ik noem zomaar wat dingen op, maar er is wel veel mogelijk. Luxaties echt vermijden kun je in mijn ervaring niet, maar ze verminderen en/of je kwaliteit van leven verbeteren is zeker mogelijk.