pijnlijke bovenarm/slapende handen, moet ik een ander kussen of een ander matras?

Ik heb een latex matras, type soft. Nu word ik steeds wakker door druk op mijn bovenarm cq schouder. Ik slaap op mijn zij met neiging tot doorrollen op mijn buik. Dat houd ik met een kussentje tegen. Nu dacht ik, ik koop een traagschuim dekmatras, maar ik voel die pijn in bovenarm nog steeds en krijg bovendien nu ook last van slapende handen. Wat nu? Ik heb ook al 2 latten uit mijn bedbodem verwijderd. Ik ben niet zo lang dus een heel dik kussen kan ook niet. Moet ik een ander matras?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Mogelijks wel,zeker als de matras al wat ouder is:
De matras moet het lichaam tijdens de slaap ondersteunen. Zij moet veerkrachtig zijn en die veerkracht blijven behouden om de lichaamsdruk op te vangen en te verdelen. Zij moet bovendien het transpiratievocht kunnen opnemen en het door verdamping weer kunnen afvoeren.

Veel soorten matrassen hebben een zachtere en hardere uitvoering. Hoe groter de inzakking van de schouders en het bekken, des te beter is de matras aangepast om de wervelkolom in de zijligging recht te houden en de S-curve in de rugligging te ondersteunen.

Een te zachte matras maakt dat het lichaam te veel wegzakt, wat rugklachten kan opleveren. Ook een te harde matras kan last veroorzaken doordat zij onvoldoende ondersteuning geeft aan de rug en heupzone. Zij kan tevens een te grote druk veroorzaken op een aantal drukpunten en zo voor ongemak zorgen.
fremar
10 jaar geleden
De verschijnselen die je hierboven beschrijft, doen mij denken aan het carpale tunnel- syndroom, een beklemming van de zenuwen in je pols.
Ik heb deze symptomen enkele jaren geleden ook gehad, en ben tenslotte geopereerd aan mijn pols.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Carpaletunnelsyndroom
10 jaar geleden
Misschien ligt het niet aan je matras. Het kan een begin zijn van beroep gerelateerde klachten. Bijvoorbeeld R.S.I. Laat je evt. doorverwijzen naar een goede neuroloog. Blijf er niet te lang mee doorlopen. Om goed te kunnen herstellen is slapen onmisbaar.