Ik heb bij het traplopen dat ik bij elke stap mijn knie hoor kraken. Weet iemand misschien wat het is of hoe dat kan? Kan het kwaad?

Ik heb dit al zolang ik me kan herinneren, en ik ben nog best jong dus ik heb geen zin in versleten knieën op mn 30e... Het doet geen pijn (ik voel het wel). Het is ook hoorbaar en niet alleen een gevoel. Weet iemand de oorzaak? Moet ik ermee naar de dokter?

Alvast bedankt! (Ik ben er best onzeker over...)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Dat komt door losse stukjes kraakbeen in het gewricht. Toen ik nog heel klein was, en ik lag bijvoorbeeld in bed, dan kon ik het altijd horen als mijn vader er aan kwam. Bij elke stap kraakten zijn enkels. Jaren later was dat nog steeds zo, en ik heb hem nooit horen zeggen dat hij daar last van had. Het kan dus heel goed zo zijn dat je daar oud mee kunt worden.
Met artrose of zo heeft het niets te maken. Dan verkalkt het gewricht, en de vlakken die over elkaar moeten glijden worden stroef en pijnlijk. Omdat het kraakbeen, dat de uiteinden van de botten bedekt, verhardt en hobbelig wordt. Dat hoor je niet kraken of knarsen, maar je voelt het des te meer.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Helaas vermoed ik dat het artrose is. Niet te veel traplopen, dat is zeer belastend voor je knieën. Verse ananas eten, dat schijnt heel goed te zijn. Verder licht belastende bewegingen doen, zoals fietsen en wandelen. Zolang het geen pijn doet, hoef je er niet mee naar de dokter, maar als je er toch komt kun je er met hem over praten.
Overigens, dit komt heel veel voor.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Als het artrose is op jonge leeftijd, dan moeten er meer gewrichten aangedaan zijn. Niet alleen één knie.
En hoe moet je in de winter in Nederland aan verse ananas komen? Zit veel vitamine C in, maar wat doet dat voor een gewricht?
Het kan zijn dat je osteofyten hebt. Dat zijn uitsteeksels aan je botten. Dan kun je ook gekraak gaan horen.
Osteofyten kunnen lastig zijn maar zijn niet ernstig.

Toegevoegd na 52 seconden:
botten en gewrichten