Kan deze wond ontstoken zijn?

Hallo,
Vorige week vrijdag ben ik op een vieze stenen grond onderuit gegaan, heb hier verschillende 'wondjes' aan overgehouden. Eentje op mijn elleboog is erg vervelend. Hij is niet heel erg diep maar er zit geel spul in, de huid eromheen is heel rood en het heeft voortdurend een brandend gevoel tevens heb ik een 'ziek' gevoel. Ik heb een foto toegevoegd om te laten zien hoe de wond er uit ziet. Mijn vraag is of het ontstoken is en wat ik daar tegen zou kunnen doen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Linkje van de foto: http://www.freebits.nl/images/53920140129_190623.jpg

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Amadea
10 jaar geleden
Wij kunnen geen foto zien. Het toevoegen van plaatjes en video's werkt al ruim twee weken niet op Goeie Vraag. Je zou 'm kunnen uploaden naar een afbeeldingensite, en dan de link ernaar aan de vraag toevoegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea Thanks, heb een linkje toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/81695-schaafwonden-behandelen-zalf-verzorgen-en-genezen.html
Amadea
10 jaar geleden
Ziet er niet uit als een ontsteking, maar wel als wild vlees.
Amadea
10 jaar geleden
Hoe lang geleden heb jij een tetanusprik gehad, Stan? Als er vuil in de wond zat...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoef geen foto te zien, je beschrijving is duidelijk genoeg.
Feiten:
Wondje niet diep dus waarschijnlijk ook niet schoon gebloed. Zo is een oppervlakkige (schaaf)wond de meest vuile wond. Een wond die niet goed gedesinfecteerd is en niet steriel is afgedekt is binnen 2 u. geïnfecteerd. Je schrijft dat rondom de wond rood is, wat al een teken can infectie is. Daarnaast heb je het over geel spul in de wond en dat is een combi van wondvocht met, naar alle waarschijnlijkheid, bacteriën die dood gemaakt zijn door witte bloedcellen (de puinruimers van je lichaam) die daarbij zelf dood zijn gegaan en dat is pus! Dus infectie! Heb je wel een tetanus injectie gehaald? Heb je nodig als er straatvuil in de wond gekomen is. Naar de huisarts ermee, wond moet misschien dan opengemaakt worden, goed gedesinfecteerd worden en wellicht een antibiotica kuurtje erbij! Succes !

Het beste antwoord

Nee, dit ziet er niet ontstoken uit.
De huid rondom het wondje is inderdaad wel rood, maar dit is normaal. Om een wond goed te laten genezen moet er immers meer bloed naar die plek gebracht worden. Je lichaam doet dat door de bloedvaatjes rondom de wond verder open te zetten; dat zie je als roodheid.
Bij een echte ontsteking is er sprake van een ander soort roodheid en met name een veel uitgebreider rood gebied. Dit oogt dus als een normaal genezende wond.

Moet ik wel bij opmerken dat het beoordelen van huidafwijkingen (en dus ook wonden) via een foto een vak apart is. Dermatologen moeten daarvoor een extra opleiding volgen. Voor een goede beoordeling is met name de manier waarop de foto genomen is van belang. Zaken als belichting, zoomen, flitsen enz kunnen het beeld op een foto volledig vertekenen; het is denkbaar dat er wel een rode rand is, maar dat die gewoon niet te zien is op de foto.
Daarom: bij twijfel toch gewoon aan een arts vragen die de wond in den lijve kan zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Antwoord op je vraag heb ik al in een reactie gegeven en lees die maar. Heb net toch nog wel even naar de foto gekeken en ziet er inderdaad ontstoken uit met pusvorming. Lijkt mij echt een bacteriële infectie ! Naar de dokter ermee!