Hoe verloopt een vrijwel klachtenvrije, onbehandelde wondroos?

Eind mei 2013 heb ik op vakantie een wondroos opgelopen na een insectenbeet. Het "epicentrum" bevond zich aan de onderkant van mijn rechterbeen, aan de binnenkant. De wondroos was wel rood en jeukte enigszins, maar verder had ik er eigenlijk geen klachten van.

Omdat ik op verschillende sites las dat wondroos met penicilline behandeld moet worden, ben ik na thuiskomst, een kleine week na het ontstaan, naar de huisarts gegaan. De huisarts besloot dat een antibioticakuur niet meer nodig was omdat ik nauwelijks klachten had. Ik kreeg een vet zalfje om op de wondroos te smeren. Dit zorgde ervoor dat de wondroos lichter werd en minder jeukte.

Maar de rand van de wondroos bleef oprukken. Toen de rand in augustus net onder mijn knie zat, ben ik weer naar de huisarts gegaan. Ik had inmiddels helemaal geen klachten meer maar ik vond het vreemd dat de wondroos maar niet wegging. De huisarts vond het nog altijd niet nodig om actie te ondernemen.

Inmiddels is het bijna 7 maanden na het ontstaan van de wondroos, en zit de rand halverwege mijn bovenbeen. Nog altijd geen klachten en de rand is normaal gesproken nauwelijks zichtbaar. Bij warme vlamt de rand rood op, maar is verder pijnloos.

Toch heb ik iets op mijn lijf wat er eigenlijk niet hoort te zitten. Ik vraag me af of de wondroos uit zichzelf ooit helemaal weg zal gaan, en of het kwaad kan dat hij er nog steeds zit. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Het is een streptokokkeninfectie. Is niet ongevaarlijk. In het onderstaande linkje onder "Complicaties" vind je iets over eventuele gevolgen van niet behandelen. Aangezien het bij jouw blijkbaar toch actief is zou ik teruggaan naar je huisarts en staan op behamdeling van jouw infectie. Het is jouw lichaam, wees er zuinig op!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.orbisconcern.nl/orbis-medisch/ziekenhuis/specialismen-en-afdelingen/hygiene-en-infectiepreventie/infectiepreventie/wondroos-erysipelas/