is bloedhoesten altijd ernstig, en is het erg noodzakelijk om een arts te raadplegen?

Ik durf het niet aan mijn ouders te vertellen en ik ga liever niet naar een arts. Kan het zo weer over gaan. Misschien komt het wel door de griep of keelpjjn die ik deze week heb gehad. misschien iemand ervaring? Ga het zo weer over?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hop naar de arts!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom durf je het niet aan je ouders te vertellen? Ouders kunnen je toch helpen, adviseren en eventueel geruststellen?! Daar zijn ze voor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom niet even naar je huisarts. Hij (zij) heeft beroepsgeheim en vertelt echt niets aan je ouders. Waarschijnlijk is het niets ernstigs en ben je gerustgesteld en hoef je het hier niet te vragen. Is het wel ernstig dan is het maar goed dat je bent gegaan want dan kan er iets aan gedaan worden. Dus zoals Ritsuka al zei "Hup naar de arts"!
Ivana
10 jaar geleden
Er is een duidelijk verschil in het bloed dat je opgeeft met hoesten. Bij erge hoestaanvallen kan er een adertje geknapt zijn en zal het bloed helder rood zijn en na enige tijd is je sputum daar weer zonder bloed. Is het bloed donkerder, dan is het ouder bloed en komt misschien van dieper weg. Dan moet je echt naar de huisdokter voor een grondige controle of verwijzing naar de longarts. Als het met helder rood bloed langer duurt dan een dag, moet je ook even langs de huisarts gaan.

Antwoorden (1)

Hoeft niet maar kan wel. Het lijkt mij verstandiger om er wel mee naar de huisarts te gaan!
Het ophoesten van bloed uit de luchtwegen heet met een medische term haemoptoe. Vaak is het zo dat er bij het slijm (sputum) wat er opgehoest wordt spoortjes bloed zitten. Dit verschijnsel komt vrij veel voor en heeft meestal geen ernstige onderliggende oorzaak. Bloed ophoesten kan echter ook een ernstig oorzaak hebben.
Zo kunnen bijvoorbeeld een longontsteking en een longembolie ook bloed ophoesten tot gevolg hebben.

Toegevoegd na 17 minuten:
De meeste mensen schrikken als ze bij het slijm dat ze ophoesten bloed ontdekken. Meestal is de oorzaak geen reden tot ongerustheid. In de meeste gevallen hoest men wat bloed bij of na een infectie aan de luchtwegen.
Een streepje bloed kan niet echt kwaad, pas als het echt een golfje bloed is heb je reden tot ongerustheid. Bij een infectie krijg je een antibioticakuur. Soms is je bloed te dun en krijg je stollingsmedicijnen.

Een klein helderrood streepje in het opgehoeste slijm kan veroorzaakt worden door een beschadigd bloedvaatje in de slijmvliezen van de luchtwegen. Het bloedvaatje kan beschadigd zijn door een infectie, of door langdurig hoesten. Bij genezing kan er een klein stollinkje opgehoest worden dat eruit ziet als een beetje donkerbruinachtig bloed. Na een paar dagen heeft het opgehoeste slijm weer de normale kleur.

Soms kan er wat meer bloed opgehoest worden, als een grotere ader wordt beschadigt of springt. Als het golfje bloed dat wordt opgehoest helderrood, vers bloed is dan kan dat betekenen dat een bloedvaatje in de bronchiën gesprongen is. Dat moet in het ziekenhuis afgesloten worden.

Als je vaker last hebt van bloed hoesten dan kan er een infectie in de longen aanwezig zijn, of een gestoorde leverfunctie. Dan móet je contact opnemen met een arts. Ook als je een grote hoeveelheid bloed hoest is contact met een arts noodzakelijk.
Amadea