Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kunnen haarfollikels bij haaruitval ten gevolge van stress zich herstellen?

Ik heb last diffuse haaruitval en gezien er sprake is van langdurige stress vermoed ik dat hier de oorzaak ligt. Volgens de huisarts herstellen de haarzakjes zich volledig wanneer factoren als stress en een deficiëntie aan essentiële voedingsstoffen wordt weggenomen (met uitzondering op erfelijke kaalheid).

Ik heb bij het bovenstaande wat moeite aan te nemen dat er o.a. in de bestaande haarlijn weer ineens nieuwe haren kunnen verschijnen uit de non actieve haarfollikels (haarzakjes) en dus de dichtheid van de haren zich weer kan herstellen. Bij intensieve chemotherapie kunnen haren echter zelfs na een lange periode ook weer gezond terugkeren...

Onderschat ik de sterkte van de haarfollikel of heeft de huisarts gelijk? Heel even voor de opheldering, we praten niet over erfelijke haaruitval. Naar zeggen van de arts is hier gelukkig geen sprake van.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelende situatie! Herstel is mogelijk als de oorzaak wordt. Weggenomen. Het herkennen van de oorzaak stress is al een begin. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, je zult eerst allemaal kleine haartjes op je hoofd krijgen. Vervolgens zullen deze uitgroeien tot langere haren. Don't lose hope!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja ze komen gewoon weer terug. Ik ben nav stress de helft van mn haar kwijt geweest. Maar het is allemaal weer terug gegroeid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt er aan waardoor het groeiproces van de haar in het haarzakje is verstoord. Bij kaler wordende mannen gebeurt dit bovenop de kruin doordat deze haarzakjes gevoelig zijn voor een androgeen hormoon. Dit verschrompelt het haarzakje en het proces is onomkeerbaar.

Bij een chemokuur worden de haarzakjes zelf niet gedood, maar wordt ingegrepen op de directe groeifase van de haren en vallen deze uit. Na behandeling herstellen de haarzakjes zich meestal en krijg je het haar weer terug.

Bij stress en bij sommige auto imuunziekten is het onduidelijk waardoor dit kaalheid kan veroorzaken. Als het groeiproces wordt verstoord en het haarzakje zelf niet vernietigd wordt is er kans op herstel als de negatieve beïnvloeding op het groeiproces wordt opgeheven.

Als het haarzakje en het groeiproces herstelt zal het weer haar kunnen produceren.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bijgaand een mooie afbeelding met de verschillende typen kaalheid. Plotselinge kaalheid als gevolg van invloeden op het groeiproces worden in de medische wereld 'accuut telogeen haarverlies' genoemd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding