Zeer pijnlijk scheenbeen na botsing met trekhaak. Wat kan het zijn?

Ik ben afgelopen zaterdag in het donker vol tegen een trekhaak aangelopen. Dit resulteerde natuurlijk in ontiegelijk veel pijn op de linkerkant van mijn scheenbeen (linker been). De rest van de avond plus zondag & maandag ging lopen vrij moeilijk en deed het aardig pijn. Op dinsdag ging het al een stuk beter tegen het einde van de dag, maar begon het 's nachts in bed pijn te doen als ik verkeerd 'lag'.

Gisteren ging het lopen gedurende dag steeds beter, maar vannacht ben ik meerdere malen wakker geworden omdat mijn been echt veel pijn deed als ik me omdraaide o.i.d. (zodra er druk op m'n been kwam). Vandaag ging het lopen ook een stuk moeilijker en doet m'n been bijna de gehele tijd pijn. Lopen gaat dus ook nauwelijks meer. De pijn is best te omschrijven als een constante druk op m'n linker onderbeen met stekende pijn als er teveel druk op komt (zoals bij het lopen).

Er is wel een zwelling op de plek gekomen, maar geen grote. Ook is er geen echte grote blauwe plek ontstaan.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn en/of hoe ik de pijn kan verzachten? Niet lopen is niet de oplossing, want daar word het been alleen maar stijf van volgens mij.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
63.5K

Het beste antwoord

Bij het hard stoten van je scheenbeen leer je jodelen. Dat heb je gemerkt. Om het bot van het scheenbeen zit een vlies. Daaronder zal het bot een beetje beschadigd zijn (gekneusd) . De zwelling valt vaak mee ookal doet het veel pijn. Door het stijve botvlies kan een bloeduitstorting moeilijk ontstaan. Dat vlies houdt het zwellen tegen. Wel voelt die zwelling vaak hard aan. Daarna begint het lichaam met het opruimen van het bloed en het herstellen van de beschadiging. Die reactie heet een ontstekingsreactie, ookal heeft dat met bacterieen niks te maken. De boel wil nog wat zwellen, de circulatie op die plek en de stofwisseling neemt toe, en het wordt ook iets warmer op die plek. Maar het botvlies houdt de boel als een stijf verband tegen. Dat doet pijn. Die pijn wordt minder op den duur. Wel kan de bobbel nog heel lang van buiten voelbaar zijn. Vaak wordt er wat te veel kalk gevormd maar dat verdwijnt op den duur weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk is het flink gekneusd.
Een kneuzing oftewel een contusio, is een beschadiging van weefsel als gevolg van mechanisch geweld. Hierbij is er geen sprake van verscheuring of breuken. Een kneuzing kan overal voorkomen, dus ook op je scheenbeen.

Helemaal niet lopen is inderdaad niet goed. Maar anderzijds is rust ook belangrijk bij een kneuzing. Soms is het ook erg pijnlijk om het lichaamsdeel te bewegen. Forceer niks en neem de rust in acht.
Warmte (infraroodlamp) en een drukverband versnellen de genezing.

http://www.netdokter.nl/index.cfm?act=thema.tonen&thema=1&subthema=4&info=162

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/55596-kneuzing-en-eerste-hulp.html

Een gekneusd scheenbeen kan een langdurige kwestie zijn.
Arnica schijnt te helpen bij de behandeling van lichte kneuzingen en blauwe plekken.
Maar mijn ervaring is dat het niks doet bij een flinke kneuzing.

Blijf je last houden, laat dan een goed drukverband aanleggen bij je huisartspraktijk of door iemand die een EHBO cursus gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ Heeft mijn man 2 jaar terug ook gehad, met precies het zelfde. In het donker keihard tegen de trekhaak van een auto gelopen. Uiteindelijk is hij na 2 weken maar eens bij de dokter langs gegaan. Het was bij hem flink gekneusd. Het heeft ongeveer 10 weken geduurd voordat hij van alle pijn verlost was.
Haha, heb ik dus ook gedaan. Hier wel blauwe plekken trouwens.

Ja ik weet het is lang geleden, maar misschien dat er iemand anders net zo stom is als wij en dan op zoek gaat naar informatie en hier uit komt.

Waarschijnlijk dus inderdaad een kneuzing. Wat goed helpt bij kneuzingen (breuken en allerlei onderhuidse zaken die kapot gegaan zijn) is Smeerwortelzalf (neem dan goeie handgemaakte en niet zomaar van holland en barret) Ik heb de mijne van de tuinheksen via bol nu. Maar ook zelfgemaakte gehad.

Google erop, je moet zuinig zijn hiermee, niet teveel gebruiken, niet te lang en niet te vaak en NOOIT op openwonden smeren.
een jaar geleden