Wat is dit voor een huidziekte?

Ik heb al een aantal dagen rode vlekjes op mijn ellebogen en knieën en rode bultjes op mijn handen en voeten. Ik heb een aantal dagen hiervoor iets gehad wat op mazelen leek ( ik ben wel ingeënt). De rode vlekjes en bultjes jeuken niet, behalve de bultjes op mijn handen doen pijn als ik iets aanraak. Weet iemand wat dit is? Ik heb terwijl ik die"mazelen" had een snee in mijn gezicht gehad (ik ben aangevallen door een parelhoen) en ik heb een stalen hek op mijn vingers gehad, dus misschien ben ik met iets geïnfecteerd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is geen ziekte.
Het is een aandoening.

Dat kan een vorm eczeem zijn, maar waardoor kunnen wij hier niet zeggen.
Het kan een allergische reactie zijn, maar waarvan kunnen wij hier niet zeggen.

Het lijkt op "Veelvormige roodheid", dat is de letterlijke vertaling van de huiduitslag genaamd erythema multiforme. Het is een knobbelige, opgezwollen of blaasvormige huiduitslag als gevolg van een allergische reactie of door een reactie op een injectie of geneesmiddel. Huiduitslag als gevolg van een geneesmiddel wordt ook wel contacteczeem genoemd. In de helft van de gevallen van erythema multiforme wordt de oorzaak niet gevonden.

Behandeling van veelvormige roodheid
Veelvormige roodheid is in de meeste gevallen niet ernstig en gaat vanzelf over. Bij afwijkingen, zoals uitslag bij je slijmvliezen of extreme uitslag, kun je je huisarts raadplegen.

Dus als het te lang duur: HUP, naar de dokter
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een aandoening kan toch ook een ziekte zijn? Volgens mij is 'aandoening' een overkoepelende term voor tal van verschijnselen, ziekten en ziektebeelden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mom. helemaal met je eens +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo te zien is dit een schimmel infectie. Deze heeft mij meerdere keren geplaagd. Even naar de huisarts om dit vast te stellen en bij de apotheek een zalfje halen. Bij mij was het begonnen bij mijn voeten, en daar ben ik gaan krabbelen en zo heb ik het over de rest van me handen/armen verspreid.