Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan ik mijn conditie verbeteren naast het vele sporten wat ik al doe?

Ik sport al veel, zo'n 3 keer in de week volleyballen en minimaal 1 keer in de week hardlopen. Vandaag liep ik terug uit de kantine naar kantoor. Dit is ongeveer 500 meter lopen buiten. Ik kwam binnen en een collega zei: Wat hijg jij... En ik dacht hee jaa.., ik hijg ervan..! Ik constateerde dat mijn conditie dus niet al te best is. En dit terwijl ik dus best veel sport. Tijd om nog meer te sporten heb ik bijna niet. Ik heb nu wel een voornemen om nog 1 keer per week te gaan zwemmen. Daarnaast ben ik nog jong (20 jaar), dus van een stukje snel lopen zou je niet moeten gaan hijgen (vind ik).

Dit lijdt tot mijn vraag: hoe kan ik mijn conditie nog meer beinvloeden?
Door bijv. slaap, eetgewoontes/eten, extra vitamines (pillen), veel buiten zijn? Ik zit bijvoorbeeld door werk heel veel binnen.

Is volleybal een sport waar je weinig conditie op bouwt? Ik zou volleybal niet graag willen opgeven, maar ik wil wel meer conditie op bouwen.


Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tijdens het werk kun je momenten in bouwen waarbij je aan je conditie werkt. Neem de trap ipv de lift. Loop in een hoger tempo. Maak een wandeling tijdens de pauze. Dat je gaat zwemmen is een goede stap. Met hardlopen bouw je ook conditie op, maar probeer je grenzen te verleggen. Zorg dat je steeds sneller of verder gaat lopen zonder te hijgen. Meer sporten of volleybal te laten vallen zou ik niet doen. En vraag advies aan je volleybal collega's die ook 3 keer per week of vaker spelen. :)

Hometrainer of een echte fiets aanschaffen, en veel cardio doen. daarnaast veel zwemmen en dan komt het vast goed :-)

Veel lopen, in je pauze bv. Of in de avond nog een blokje om.

Hoi. Ik zit op wedstrijdzwemmen. Het is vaak trainen. Ik train 7x per week in het zwembad en 2x landtraining. Ik heb een veel betere conditie gekregen. Het nadeel is wel dat je 's ochtends voor school zwemt dus om 06;600 tot 07;00 Maybe iets voor jou? x x

Kan het ook zijn dat je een verkeerde conclusie trekt uit dat hijgen? Je sport genoeg en je eet goed. Ik neem aan dat je niet rookt en niet te veel alcohol gebruikt. En dat je geen overgewicht hebt? Er kunnen dus ook andere oorzaken zijn. Heb je familie met astma? Komt kortademigheid vaker voor bij jouw gezin of familie? Zijn er mensen met hartproblemen? M.a.w. Hartfalen kan de oorzaak van kortademigheid zijn. Daar hoef je op jouw leeftijd nog niet veel last van te hebben, maar het zou de moeite waard kunnen zijn om dat te onderzoeken. Ook stress kan een oorzaak zijn. Uit de kantine naar kantoor...........heb je een hekel aan je werk? Misschien is het een idee om eens een conditietest te doen. http://www.conditietesten.nl/homepage.htm

Hallo conditie kun je meten ,door je hartslagen te tellen na inspanning. Als je een goede conditie hebt zal je hartslag na in spanning binnen 4 minuten weer ongeveer je normale waarde bij rust aan moeten geven . Bij mijzelf was dat ongeveer 40 slagen per minuut ( WIELRENNER) maar 50 of 60 is ook goed ,als je maar snel hersteld.Dit kun je ook trainen door interval . Bijvoorbeeld 15 seconden op je snelst lopen , dan weer 15 sec rustig in trainings tempo naar gelang je conditie doe je dit steeds vaker achter elkaar. Mvrgr;Goldpixel