Er komt pus uit een klein wondje. Moet ik iets doen?

Ik heb eergister een botsing gehad met een andere fietser en hierbij is een klein (7 bij 3mm), onbenullig schaafwondje ontstaan. Dit heb ik niet schoongemaakt, en nu komt er pus uit. Loop ik nu kans om ziek te worden vanwege zo'n klein wondje? Is het zinvol er wat aan te doen? En zo ja, wat dan?

Toegevoegd na 55 seconden:
Extra lullig: het is op mijn pink

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Ben je ingeent voor tetanus, want dat is het grootste gevaar.
Waarschijnlijk heb je de wond niet goed gereinigd of zit er nog vuil in de wond die je niet kunt verwijderen en wat het lichaam nu doet.
Goed ontsmetten en zeker bekijken dat je voor tetanus bent ingeent.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zij die een minnetje geven is het interessant te weten waarom
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was dat niet, echter begrijp het wel... Jij schrijft: "Waarschijnlijk heb je de wond niet goed gereinigd of zit er nog vuil in de wond die je niet kunt verwijderen en wat het lichaam nu doet." Als je de vraag + toelichting leest, voordat je antwoordt, had je dit ook gelezen: "Dit heb ik niet schoongemaakt," Daarom dus, denk ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb inderdaad over het woord `niet` gelezen,
Toch blijft mijn antwoord van kracht Goed reinigen, ontsmetten en dan vooral nakijken dat je nog in orde bent met je tetanus inenting
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@88koentje88
Weet waar je over praat. Als je niet ingeent bent voor tetanus, kan iedere kwetsuur hoe klein ook, aanleiding geven tot een besmetting met tetanus. Hiermee wil ik niet zeggen dat wanneer je gekwetst bent je automatisch besmet bent met tetanus.
Het is niet voor niets dat wanneer men in een hospitaal terecht komt na een ongeval je automatisch wordt ingeent voor tetanus, tenzij ze kunnen uitmaken uit documenten dat je al bent ingeent.
Ga maar eens googelen naar de gevolgen over tetanus en de gevolgen.
ik vraag mijn eigen dan ook af als je ook tegen de dokter gaat zeggen, dat het muggenzifterij is wanneer hij voorstelt om een tetanusspuit te geven aan iemand die u nauw aan het hart ligt en een kleine wonde heeft.
Denk er aan dat tetanus bij ons in de westerse wereld bijna nooit niet voorkomt omdat men preventief wordt ingeent. Probleem is dat men regelmatig een her innenting moet hebben en daar gaat het vaak fout.
Spijtig dat men voor een reactie geen + of - kan gevenwant anders kreeg je van mij wel een dikke min voor deze levensgevaarlijke reactie.
In elk geval even in water met soda of biotex. Dat maakt de wond schoon. Is al een oud beproefd huishoud middeltje. Water koken in kopje doen, eetlepel soda erbij en roeren. Af laten koelen tot het dragelijk is om je pink in te stoppen. Ongeveer 15/20 min weken. 1 dag en het is over. Dit tetanus prik is goed als er straatvuil ingekomen is. Dat kan je zelf het beste beoordelen.