Kan het zijn dat mijn slaap-apneu is verergerd? Zo ja, waardoor?

Volgens mij heb ik er altijd al een beetje last van gehad, maar de laatste paar maanden wordt ik wekelijks een keer wakker vanuit een droom dat ik stik.
Wanneer ik met moeite wakker wordt heb ik helemaal geen lucht en kom met moeite op adem.
Ook merkt me vriendin dan ik vaak stop met ademen.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik ben een tijdje geleden geholpen door de chiropractor aan me spier op de rug die klem zat en me nek spieren die telkens verstijfde en waar ik veel last van had.

Dit is een paar maanden geleden opgelost.
Nu denk ik er net ineens aan, volgens mij is de slaapapneu of wat het ook mag zijn sinds dien opeens heel erg.

Zou dat kunnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ga naar de huisarts. Je kunt blijvende hersenschade oplopen door zuurstoftekort
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb al een afspraak gemaakt.. dankje Maar stel dat ik dit al jaren heb en ook andere mensen.... Wat is de hersenschade die je krijgt?
Want ik merk zo niks alleen dat ik erg vermoeid soms ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begint dan meestal met concentratieproblemen, geheugenverlies, moeilijker uit je woorden kunnen komen en dat soort klachten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mmm.... Concentratie problemen en soms wat dingen vergeten heb ik wel maar vind het vreemd dat ik de laatste tijd last heb van apneu en eerst niet. Lijkt echt veel erger de laatste 2 maanden of zo.

Antwoorden (2)

Dat kan verergeren door onder ander gewichtstoename, gebruik van alcohol, gebruik van sommige medicijnen, gebruik van sommige drugs.

Als er aanwijzingen zijn dat je slaap-apneu hebt kan je je door een arts laten doorverwijzen voor slaaponderzoek (Een nachtje vol met plakkertjes in het ziekenhuis logeren), als er inderdaad sprake is van slaap-apneu dan zijn er verschillende behandelingen / hulpmiddelen voor die de klachten kunnen verminderen.

Ga daar gewoon achteraan, die aandoening is niet echt gezond en kan leiden tot zaken waaraan je nu waarschijnlijk nog niet denkt zoals b.v. geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Prima antwoord, met goed advies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reacties ik ga erachter aan!!!
Slaapapneu kan behoorlijk gevaarlijk zijn.
Ik zelf heb er ook last van gehad. Dat moment liep ik al bij een fysiotherapeut voor andere klachten, en zij raadde mij aan te proberen af te vallen.
Dit heb ik vervolgens gedaan (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk ;) en het hielp!
Dus, als eerst zou ik proberen wat gewicht te verliezen. Als dat niet helpt zou ik wel zo snel mogelijk een dokter bezoeken :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooo dat is mooi dat het heeft geholpen.
Zelf denk ik niet dat het door mijn gewicht komt, want ik ben 172cm en ik weeg 74 kilo.
Ben niet dik, heb een "heel klein" buikje.
Vetpercentage rond de 24 a 25 procent.