Waarom duurt poepen (bij mij) zo lang?

Veel mensen poepen in minder dan een minuut, maar bij mij duurt het 5-10 minuten. Het komt gewoon niet, hoe zou dit komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is de oorzaak dat het niet komt? Ik bedoel:
--  Heb je wel aandrang, maar blijkt er toch niets vlak voor de uitgang te zitten?
--  Zit er wel iets vlak voor de uitgang, maar is het zo hard of is het zo'n grote bonk dat je het niet naar buiten geperst krijgt?
--  Zit er wel iets vlak voor de uitgang, en is het in principe smeuïg genoeg om het naar buiten te persen, maar voelt het alsof je persspieren verlamd zijn?
--  Vind je dat je moet poepen, maar moet je eigenlijk helemaal niet?
--  Iets anders?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
- Drink je wel genoeg? Krijg je voldoende vocht binnen?
- Eet je voldoende vezels? Fruit, volkoren producten?
- Kun je wel goed ontspannen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je precies, begin je met poepen en ben je pas na 5-10 min helemaal klaar met poepen of ga je zitten persen en komt het er pas na 5-10 min uit?

Antwoorden (5)

Kennelijk eet jij niet genoeg vezels en vetten. Beide helpen namelijk om de ontlasting soepel en gemakkelijk kwijt te raken. Of je drinkt te weinig, waardoor het hard en stug wordt.
Amadea
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Grappig: ik doe dus de grote boodschap zonder dat ik dat wist goed. Want ik zit meestal als de denker!
Harder persen misschien? ;) Nee ff serieus; ik zou daarmee langs de dokter gaan misschien is de trechter van je endeldarm naar je anus te smal en houdt dat je poep tegen. De dokter zal dan waarschijnlijk in je anus gaan kijken en voelen. En die kan je uitsluitsel geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien ga je te vroeg op de pot zitten.ik ga naar de wc als ik aandrang voel om te poepen,het loopt dan van een leien dakje.Ga ik eerder omdat ik bv ergens heen moet,gaat het vaak veel moeilijker.
10 jaar geleden
Zit je misschien op je telefoon op de wc? Als ik haast heb pers ik het snel uit, maar als ik op mijn telefoon zit merk ik dat ik het persen uit mezelf uitstel, dus ik stel voor. Weg met alle afleidingen, dus ook niks lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
als je voor afleiding zorgt,ben je ontspannen en gaat het vanzelf.haastige spoed is zelden goed.persen is haast nooit goed.
Kennelijk eet jij te veel waardoor de stoelgang vastloopt dus zorg ervoor dat je minder en gezonder eet goed vezels en koolhydraten bijvoorbeeld en veel fruit. Ik kan het weten want ik ben voeding psycholoog dus u kunt mij vertrouwen. Voor de rest veel succes.