Dat je hart klopt, en je dus hartkloppingen hebt, is altijd goed, en ik neem aan dat jij met hartkloppingen bedoelt, een bonzend hart, of dat je hartslag wat sneller gaat dan normaal.

Als zoiets gebeurt is er meestal een oorzaak. B.v. spanning, schrik, dreiging, angst, zenuwen, of een heel onverwachte gebeurtenis. Bij dat laatste kan dat iets vervelends zijn, maar ook iets buitengewoon plezierigs.

Een verhoogde hartslag is heel normaal, en zorgt ervoor dat je alert bent op gevaar en dreiging van gevaar, en risico's goed kunt inschatten.

Als je vaak last hebt van een te snelle hartslag, of een onregelmatige hartslag, zonder dat daar een reden voor is, zoals hierboven genoemd, en het maakt je ongerust, moet je daar eens met je huisarts over praten. Je kunt dan last hebben van hartritmestoornissen. Vaak is dat heel onschuldig, en kan met een eenvoudig pilletje worden verholpen. Het is zelfs zo, dat hartritmestoornissen vaak tijdelijk zijn, en je de pilletjes na een tijdje ook niet meer nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! als kleine aanvulling. ik heb het zelf vaak als ik tot rust kom na een inspanning. lichamelijk of geestelijk. dat kan dus ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens hier, dit is iets dat vaak juist in rust optreedt (en dan extra opvalt): http://nl.wikipedia.org/wiki/Extrasystole

Andere antwoorden (1)

Hartkloppingen zijn noodzakelijk om als mens te overleven.
Misschien doel jij op onregelmatige hartslagen. Hartslagen die soms harder, soms zachter zijn. Er is niets aan de hand, tenzij jij je onveilig voelt.
Dan moet je een arts waarschuwen.