Hoeveel braakseries heeft de gemiddelde volwassen Nederlander per jaar?

Naar aanleiding van een eerder gestelde vraag over emetofobie, vraag ik me af hoe vaak de gemiddelde volwassen Nederlander per jaar braakt.

Maar braken komt vaak in series voor, bijvoorbeeld als je ziek bent of teveel hebt gedronken. Dan moet je op één avond drie keer braken (drankmisbruik), of moet je gedurende een week meerdere keren braken (ziekte). Zo'n serie tel ik dan als één "braakserie".

Met deze definitie van "braakserie", hoeveel braakseries heeft de gemiddelde volwassen Nederlander per jaar?

(Bij mij ligt het in ieder geval onder de 0,2 omdat ik al jaren niet heb overgegeven.)

Cryofiel
10 jaar geleden
6.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik kan mij niet eens herinneren wanneer de laatste keer was.
Wel een paar keer dat ik bijna over mijn nek ging, maar nooit echt braken.
Amadea
10 jaar geleden
Braakseries zullen alleen bekend zijn bij overdadig alcoholische drinkers. Die enkele keer in de zoveel jaar dat ik één keer moet braken om me daarna weer lekkerder te voelen....
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik kan me de laatste keer ook niet herinneren. Ik heb het getal van "hooguit 0,2 per jaar" maar opgeschreven omdat ik redelijk zeker weet de afgelopen vijf jaar niet te hebben overgegeven. Volgens mij zelfs dit hele milennium nog niet, maar ik weet ook dat mijn geheugen niet geheel betrouwbaar is. Ik had het over "braakseries" omdat het ook wel mogelijk is dat je eens ziek of misselijk bent en dan op dezelfde dag twee keer moet overgeven. Dat wilde ik voor deze vraag als één tellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik eens een keertje echt teveel heb gezopen dat ik moet braken gok 1x per 2 jaar dan is dat maar 1 keer en geen serie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij mijn blindedarm ontsteking had ik behoorlijk wat series. En per serie 7 keer braken... Heeft niets met alcohol te maken...
Amadea
10 jaar geleden
Maar een blindedarmontsteking onderga je slechts één keer. Ik neem tenminste aan dat de boosdoener is verwijderd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je "gewoon" ziek bent, kun je ook een aantal keren per dag overgeven.
Ik hoef gelukkig ook zelden over te geven, maar toevallig de laatste paar maanden 2 keer. Wel met duidelijke oorzaak: een keer net teveel van mezelf gevraagd bij het zwemmen en daarna in de auto bij de buurvrouw die nogal lomp rijdt, en een maand of 2 daarna bij een licht zonnesteekje. Daarvoor was het jaren geleden.
Rieneke1
10 jaar geleden
Je kan ook, zoals ik, kotsmisselijk worden van medicatie.
Iedere dag eenmalig welliswaar, maar toch.
Heb aardig wat afgebraakt de eerste maanden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@amadea. Ik drink niet en nooit gedaan ook..geen druppel.. toch heb ik enkele keren per jaar vooral snachts dat ik schijnbaar uit het niets ''braakseries'' heb. Wel 7 tot 10 keer in de nacht en daaropvolgende dag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, wil je daarmee de zwangeren meetellen want die twee jaar heb ik het gemiddelde flink omhoog gegooid. Verder drink ik geen alcohol en ben ik de afgelopen 12 jaar twee keer in een braakserie beland door een virusinfectie (dus niet door het eten maar doordat je het doorgeeft aan een ander) van het maagdarmkanaal. Als je jezelf niet dronken voert, niet zwanger wordt en goed oplet of je eten hygienisch wordt gemaakt denk ik dus dat je gemiddeld op een keer of 3 per 12 jaar kan uitkomen.
Amadea
10 jaar geleden
En er is nog een categorie mensen die het aantal iets verhoogt, namelijk degenen met boulimia nervosa die zichzelf expres laten braken. Ervaring met voedselvergiftiging in verre landen heb ik wel, maar dat heeft bij mij nooit geleid tot braken. Dat werd via buikloop afgevoerd...

Het beste antwoord

Er zijn veel reacties gekomen op je vraag waarbij verschillende mensen hun eigen ervaringen beschrijven. Het antwoord op je vraag ligt in deze reacties besloten. Namelijk, er bestaan vrijwel zeker geen cijfers over. Immers, braken kan allerlei oorzaken hebben. Stel dat voedselvergiftiging tot bijvoorbeeld gemiddeld vier keer braken en alcoholmisbruik tot bijvoorbeeld twee keer, en zwangerschap gemiddeld tot x, keer enzovoort, enzovoort. Dan zou je allereerst moeten weten per oorzaak hoeveel het gemiddelde is, dan nog moeten weten hoeveel mensen in Nederland jaarlijks aan die oorzaken lijden, en dat vervolgens allemaal uitrekenen. Je merkt wel, dat is niet te achterhalen.