Bestaat er zoiets als standaard een hoge lichaamstemperatuur hebben? (zie ook info)

Voor medisch onderzoek houd ik al een tijdje mijn lichaamstemperatuur bij. Die is over het algemeen tussen de 37,1 en 37,7 graden, en bij inspanning rond de 38 graden. Ik heb altijd gedacht dat dit redelijk normale lichaamstemperaturen waren. Ook omdat mijn ouders altijd gezegd hebben dat de gemiddelde lichaamstemperatuur ongeveer 37,4 graden is, en men pas spreekt van verhoging bij 38 graden of hoger en van koorts bij 39 graden. Maar nu lees ik dus dat de gemiddelde lichaamstemperatuur 36,5 tot 37 graden is (daar zit ik dus sowieso nooit tussen!), en dat 37,5 graden of meer al verhoging is!
Ik ben pas 19, en ben voor zover ik weet gezond. Wel heb ik (i.v.m. paniekaanvallen e.d.) vaak last van een soort ''opvliegers'' (die vaak gepaard gaan met een temperatuur van ca. 38 graden).
Heb ik standaard verhoging? Of bestaat er daadwerkelijk een groep mensen die ''warmbloediger'' zijn en standaard een hogere temperatuur hebben dan de gemiddelde mens?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29K

Het beste antwoord

De gemiddelde lichaamstemperatuur ligt tussen 35,5°C en 37,8°C en varieert in de loop van de dag.
De lichaamstemperatuur is 's ochtends het laagste en in het begin van de avond het hoogste. Het verschil tussen de lagere ochtendtemperatuur en de hogere avondtemperatuur is gewoonlijk niet meer dan 1°C maar soms kan het verschil wel 2°C bedragen.

Ook bij lichaamsinspanning (zware arbeid, sporten) neemt de lichaamstemperatuur toe: hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger de lichaamstemperatuur.
Hoe wordt de lichaamstemperatuur constant op 37°C gehouden?
Midden in de hersenen bevindt zich een gebied hypothalamus genoemd, dat de lichaamstemperatuur regelt. Je zou het kunnen vergelijken met de kamerthermostaat van de centrale verwarming.

In uw geval zou ik je temperatuur zeker elke morgen en avond noteren,als die vaak boven de 38° gaat zou ik dit toch eens aan je arts melden om uit te zoeken wat eventueel de oorzaak is(bv onsteking,hormonaal...)
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, er bestaat niet een groep mensen met een standaard hogere temperatuur.

Wat wel voorkomt is een chronische koorts. Hierbij is de temperatuur chronisch te hoog, meestal gaat het dan om een milde verhoging van de temperatuur, zoals bij jou oom het geval is. Dit is echter wel altijd een symptoom van een onderliggende ziekte. Op jouw leeftijd is het zeer onwaarschijnlijk dat dit bij jou speelt, zeker aangezien je verder gezond bent.

Sommige mensen hebben na een hersenbeschadiging een afwijkende temperatuur. Het gebied dat de temperatuur regelt is dan beschadigd geraakt. Dit is echter zeldzaam en het gaat dan doorgaans over een ondertemperatuur. Een hogere temperatuur is des te zeldzamer. Je zou dan dus ook een hersenbeschadiging moeten hebben, daar had je zeker ook andere klachten van gehad.

Eerlijk gezegd denk uk, dat de meest waarschijnlijke oorzaak zal liggen in bijvoorbeeld een verkeerde meettechniek of een foute thermometer. Bedenk wel, dat de lichaamstemperatuur hoort te schommelen. Hij schommelt tussen de 35,5 en 37,5. Als je meet als je temperatuur 37,5 is met een thermometer met een afwijking van 0,5 graden dan geeft die dus al 38 grd aan.

Ik raad je aan eens een nieuwe thermometer te kopen. Koop dan een digitale koortsthermometer (die lezen makkelijker af dan bv een kwikthermometer). De enige betrouwbare manier van meten is een rectale meting; daarbij stop je de meter in je anus. Hij geeft een piep als de meting klaar is.
Meet zo eens vlak voor je gaat slapen en direct nadat je wakker wordt. Als deze metingen boven de 37,5 uitkomen, dan kan ik dat verder niet verklaren. Dat zou dan reden zijn om eens te overleggen met je huisarts.