Waarom hebben mensen die lang en dun zijn meer risico om een klaplong te krijgen?

Mijn man heeft voor de 2e keer een klaplong gehad. Volgens de artsen zijn de risicogroepen a. Trompettisten, b. Atleten en c. Mensen die lang en dun zijn. Voor de groepen a en b begrijp ik dat wel, omdat hierbij een aanslag op de longen wordt gedaan. Maar hoe zit het dan bij lang en dun, is hier ooit onderzoek naar gedaan en wat is hiervoor de verklaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (1)

Ik citeer het antwoord van missEB op http://www.goeievraag.nl/vraag/vraag-klaplong.170133

"Ja. Mijn vriend heeft er een gehad 2jaar terug. Gewoon bij het opstaan van de bank! Maar hij is heel lang en dun e dan liggen je ribben en je long zo dicht bij elkaar dat ze langs elkaar kunnen schuren. Bij mijn vriend is daardoor zij longvlies zo dun geworden dat opstaan van de bank voldoende was om met de rib door de long te prikken. En door de luchtdruk die dan op de buitenkant van de long komt klapt hij in. Met n drain hebben ze ‘m toen vacuum gezogen waardoor de long weer uitklapte. Uiteindelijk hebben ze zijn long geplakt. Dat noemen ze zo maar eigenlijk is het niet plakken. Ze maken juist een extra wond, die als hij geneest vastgroeid aan het longvlies. Daardoor is de zwakke plek verstevigd. Maar t blijft n zwakke plek. En t risico op n 2e is juist groter, omdat je n zwakke plek hebt. Mijn vriend wordt nog jaarlijks gecontroleerd (volgens mij nog 2 jaar) dus het kan zeker, maar er is veel expertise gelukkig!"

Als je dat verhelderend vindt, mag je missEB daar alsnog een duimpje omhoog geven ;-)