Hoe kan je je evenwicht trainen?

Sinds ik vorig jaar geschept ben door een auto heb ik moeite met mijn evenwicht bewaren. Soms is er spontaan de neiging om om te vallen; heel vervelend dus. Dit heeft helaas ook effect op reizen in auto's e.d.
Iemand tips hoe je jezelf kan trainen (letterlijk) beter in evenwicht te zijn?
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik doe al aan Tai Chi en Chi-qong, dit helpt al wel iets om stabieler in mijn lijf te zitten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je fysiotherpaie gehad?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja, tot in januari dit jaar. Hielp wel wat maar toch niet afdoende. Dit was ook meer om de spieren in de armen en schouders weer goed te laten functioneren

Het beste antwoord

Problemen met het evenwicht kunnen verschillende oorzaken hebben. Om te weten hoe je houding en positie is in een ruimte, gebruik je zowel visuele informatie, informatie van je evenwichtsorgaan en informatie die je krijgt vanuit je spieren en gewrichten (proprioceptie). Spontaan vallen kan te maken hebben met problemen van het evenwichtsorgaan, vaak is er dan ook draaiduizeligheid. Het kan ook te maken hebben met een gestoorde proprioceptie. Door je proprioceptie kun je bijvoorbeeld zonder te kijken weten hoe ver je je knie gebogen hebt als je zit, waar je hand zich bevindt in een ruimte, etc. Die informatie krijg je o.a. van je spieren en uit terugkoppeling van je banden. Als die spieren of banden door een val uitrekken of scheuren of bij een aangeboren bandzwakte kan dat gevoel verminderd zijn.

Ik weet niet wat er bij jou precies is gebeurd vorig jaar toen je werd aangereden, maar dat kan een aanwijzing geven van wat hier aan de hand is. Bij een flinke klap op je hoofd zou het kunnen dat er iets met je evenwichtsgevoel of visuele prikkelverwerking niet helemaal goed gaat, en als je botbreuken, luxaties of verrekkingen hebt opgelopen dan is waarschijnlijk je proprioceptie verminderd. Het zou ook nog kunnen dat je als schrikreactie of doordat je misschien langere tijd veel minder hebt kunnen bewegen, meer last hebt van bewegingsonzekerheid dan echte evenwichtsproblemen. En plotseling vallen kan ook nog andere oorzaken hebben, zoals spierzwakte of verminderd gevoel.

Je kunt het beste je arts of fysiotherapeut om advies vragen. Als er iets specifieks aan de hand is, zal misschien een fysiotherapeut daar waarschijnlijk gerichte oefeningen voor kunnen geven, of zeker bij draaiduizeligheid kan je huisarts je eventueel doorverwijzen naar een duizeligheidspoli. Als er geen specifieke oorzaken lijken te zijn, dan kun je met dit soort problemen vaak goed terecht bij een fysiotherapeut of een oefentherapeut Cesar of Mensendieck. Als je thuis oefeningen wilt doen, zou je kunnen oefenen met dingen als het staan op één been of met je armen vooruit gestrekt en dat vervolgens oefenen met je ogen dicht. Ook kun je oefenen op een oefenbal of - als dat nog een stap te ver is - een wiebelkussen. Maar als je zelf al oefeningen doet (je noemt Tai Chi, Pilates bijvoorbeeld zou ook een optie zijn) en je vindt dat het niet voldoende werkt, zou ik toch eerst advies vragen van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn vele balans oefeningen die gebruikt worden door personal trainers. Op www.allesoverpersonaltrainer.nl kan je eens een gratis proefsessie hiervoor aanvragen. Heel veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heel erg bedankt voor dit antwoord! Ik ben met de linkerkant van mijn lijf tegen de voorruit geslagen en hebo.a. in de nek en schouder flinke kneuzingen opgelopen (plus hersenschudding). Met de nieuwe info is het inderdaad handig om weer naar de fysio te gaan.
Nogmaals bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nogmaals bedankt!

Andere antwoorden (1)

Oefeningen op een BOSU ball zijn daarvoor erg geschikt.
Informeer eens rond bij sportscholen en fysiotherapeuten of ze die hebben staan.