zijn er, buiten het drinkgedrag (hoeveelheid, snelheid...) en de drank zelf, ook andere factoren die bepalen dat je een "kater" hebt nadien?

op dit moment hebt ik een vreselijke kater. Wat ik heb gedronken :
- zaterdag een halve liter wijn (in een restaurant)
- zondag twee biertjes (pils) bij het eten op een terrasje
- maandag een halve liter wijn (thuis)

Zondag en maandag had ik niets van kater, al voelde ik maandagochtend wel dat er iets niet helemaal in de haak was (het gevoel van teveel gedronken te hebben). Ik heb toen goed wat water gedronken en soep gegeten. Tegen de middag was dat over, dus we hebben weer witte wijn gedronken ' s avonds.
Dinsdagochtend voelde ik een lichte kater, maar het lijkt wel of hij erger wordt naarmate de tijd verstrijkt. 's Avonds had ik heel erge hoofd- en nekpijn, en daar ben ik deze voormiddag ook mee opgestaan. Ik kan ook geen licht noch scherp geluid verdragen, en voel me lichtjes misselijk.
Dinsdag en vandaag bleef ik in ieder geval van alle alcohol af en dronk veel water en soep (ik kan zelfs geen wijn of bier zien staan zonder misselijk te worden). Maar nog steeds voel ik me erg beroerd.

Het bijzondere is dat ik op andere dagen véél meer drink, alles door elkaar drink, veel sneller drink enz... en niks heb. Ook al drink ik dezelfde wijn dan nu. En het biermerk heb ik ook al meerdere keren gedronken.

Dus blijkbaar komt het niet aan op WAT ik drink, nog op HOEVEEL e.d., ik krijg gewoon door het één of ander een kater op sommige momenten en op andere niet. Waaraan zou dit kunnen liggen?

Toegevoegd na 3 uur:
ik heb exact dezelfde symptomen nog wel al es gehad, en ze duurden ook dagen...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij ook, beetje vreemd dat een kater erger wordt. Je lichaam zou de alcohol ondertussen al verwerkt moeten hebben en eerder herstellende zijn dan dat het erger wordt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klinkt bij mij ook als iets anders. Vooral die nekpijn vind ik raar. Zelf heb ik wel stevige koppijn gehad van een kater, maar nooit nekpijn. Als jij *wel* vaker nekpijn hebt ervaren als onderdeel van een kater, hoef je je geen zorgen te maken. Maar als dit de eerste keer is dat je nekpijn hebt, is dat een extra aanwijzing dat je geen kater hebt maar dat er iets anders aan de hand is. In dat geval is de combinatie van hoofdpijn en nekpijn een goede reden om snel een arts te raadplegen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo te zien denk jij aan hetzelfde als ik... ;-) Ander puntje:
liveisgreat, drink je niet *teveel* water? Daar kun je ook hoofdpijn van krijgen.
liveisgreat
10 jaar geleden
ik heb altijd en altijd nekpijn als ik een kater heb hoor, dat straalt dan uit tot naar mijn wenkbrauw en de zijkant van mijn neus. het lijken een soort zenuwpijnen, als ik erop druk wordt het erger.
maar nu is het echt supererg. Ik kan mijn kin nog altijd op de borst krijgen hoor...
maar ik hou het toch even in de gaten, bedankt voor de tips!
liveisgreat
10 jaar geleden
@cryofiel, nee ik denk het niet hoor, ik drink 1,5 liter per dag op dit moment (meestal minder).

Het beste antwoord

Een kater komt door uitdroging en aceetaldehyde. Op dit moment moet de aceetaldehyde wel uit je lichaam verdwenen zijn en het lijkt me sterk dat de uitdroging zo lang aanhoudt als dit, zeker als je al aangeeft dat je veel drinkt en soep hebt genomen. Overigens zijn de hoeveelheden ook niet schrikbarend hoog, van 2 biertjes of een halve fles wijn heeft de gemiddelde mens meestal geen last.

Ik denk dus dat dit geen kater is, maar een ander probleem. Dit kan een virusje zijn of iets in die richting. Een kater ligt inderdaad niet per se aan hoeveel je drinkt. Van bier krijg je wat minder snel een kater, omdat bier zelf vrij goed hydrateert, alleen de alcohol drijft dan weer vocht af. Bij wijn krijg je een stuk minder vocht binnen dan bij bier en bij sterke drank is het al helemaal een drama. Daarom krijg je van wijn en sterke drank vaak een hardere kater dan van bier. Om een kater te voorkomen is het een goed idee, vooral als je thuis zit, om bij elk glas wijn ongeveer een half glas water te drinken en voor het slapen gaan nog een glas.

Als dit blijft aanhouden, ga dan even langs een dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
het was geen halve vfles wijn hoor, maar een karaf van een halve liter. we hebben 2 karaffen besteld, dus elk heeft één halve liter binnen.
liveisgreat
10 jaar geleden
kan water drinken dan de aanmaak van accetaldehyde ook vermijden? of is het enkel voor voorkoming van uitdroging...?
het intussen al wat beter, al voel ik nog wel iets.
maar ik heb dus nog van die katers gehad waarvan ik dacht "hoe kan dat nu, ik heb helemaal niet veel gedronken gisteren" . Katers die dagen en dagen aansleepten.
al kan ik, zoals gezegd, ook stevig doorzakken zonder ook maar iets te voelen van kater. bier is inderdaad beter, ik heb zelden een kater als ik pilsjes drink (bij zwaardere bieren wel hoor, zeker als ik ze meng. ik ben in een bierclub waar we kleine proevertjes krijgen van verschillende sterkere bieren, maar zelfs al is het héél weinig dat je drinkt, ik heb toch vaak een kater achteraf :-/).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, water drinken helpt niet tegen de aanmaak van aceetaldehyde. Dit wordt namelijk gevormd door de afbraak van de alcohol, het afbraakproduct is aceetaldehyde en dat is dus wat ook de hoofdpijn geeft. Maar het is niet normaal om katers te hebben die meerdere dagen aanhouden, misschien is het raadzaam om hier eens mee naar een dokter te gaan.