Soms voel ik me na het eten niet lekker worden en verlies ik veel slijm, hoe kan dat?

Zo af en toe word ik na het eten niet zo lekker en krijg ik het gevoel alsof ik moet overgeven. Dan krijg ik ook heel veel speeksel in mijn mond en loopt het er als water uit! Na 15 minuten is dit weer weg. Ik heb het soms vaak na het eten en dan ook een hele tijd weer niet.. Het is ook steeds na verschillende gerechten.. Wat is dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20.3K
Amadea
10 jaar geleden
Wat zegt jouw huisarts daarover? Hangt het met een bepaald soort eten samen, of met een paar dagen in de maand?

Het beste antwoord

De hoge productie van dit soort waterig speeksel wordt ook wel "hartwater" genoemd. Vaak is het smaakloos, maar soms ook wat bitter van smaak. Het gaat vaak samen met een misselijk gevoel en soms braken. Gelukkig is de naam misleidend, want het heeft niets met het hart te maken.

Hartwater wordt veroorzaakt door een prikkeling van de slokdarm of soms de maag. Deze prikkeling kan komen door gepeperd eten, slecht kauwen. Naast deze zijn er echter ook ziekten van de slokdarm of maag, die de maag of slokdarm kunnen prikkelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een maagzweer, ontsteking aan de maag of zuurbranden (reflux).

Ik raad je aan naar je huisarts te gaan. Deze kan nagaan wat er precies aan de hand is. De meeste van dit soort aandoeningen zijn te verhelpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb dit ook wel eens, ik herken precies de beschrijving. Meestal heb ik het wanneer ik iets Aziatisch heb gegeten, en dan al heel snel (binnen vijf minuten) na het eten van het eerste gerecht. Maar het gebeurt me uiterst zelden. De laatste keer was alweer enkele jaren geleden. Daarvoor gebeurde het tussen de eens per jaar (als het vaak gebeurde) en eens per drie of vier jaar. Verder heb ik geen spijsverteringsklachten. Mag ik aannemen dat ik in mijn geval geen reden heb om naar de huisarts te stappen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@cryo: ik zou me geen zorgen maken. Aziatisch eten is vaak vrij gepeperd, dat alleen kan al een verklaring zijn. Als je het zo sporadisch hebt, dan is de kans dat er een probleem met je maag/ slokdarm is erg klein. De kans dat de verklaring dan ligt in je voedsel is veel groter
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat vermoedde ik al. Bedankt voor dit teleconsult! PS.
Het ging meestal niet om erg scherp of gepeperd eten, dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand was. Misschien toch een ingrediënt dat slechts af en toe wordt gebruikt en waar ik overgevoelig voor ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan hoor Cryo

Andere antwoorden (1)

Dit kan verschillende oorzaken hebben maar ligt aan de slijmproductie voor- en na het eten. Dit kan ontstaat door niet kauwen, eten van pittige gerechten of allergie voor bepaald voedsel. Maar ook bedorven voedsel kan deze reactie geven. Lees de link eens, misschien herken je daar iets in.

Toegevoegd na 1 minuut:
ontstaat moet ontstaan zijn.