Onderkant van voet 'scheurt'. Hoe heet dat en hoe komt dat?

Ik vind het heel lastig om deze vraag te stellen, omdat ik niet weet HOE ik dit moet stellen.
Als ik heel lang loop, lijkt het net of de onderkant van mijn voet 'scheurt'. Vooral toen ik kleiner was. nu niet meer zo. Ligt het aan de spier in de onderkant van mijn voet? Kent iemand anders ook dit gevoel? Wat veroorzaakt het? Hoe heet het?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

De medische term er voor is Pes planotransversus, en in gewone termen wordt het 'spreidvoet' of 'doorgezakte voet' genoemd. Dat geeft last van een scherpe, brandende pijn onder en boven de bal van de voet.
De voorvoetboog is dan doorgezakt. De kopjes van de middenvoetsbeentjes drukken naar onderen door. Onder invloed van die druk staan de tenen gespreid en wordt de voorvoet breder.
De oorzaak kan erfelijk zijn, maar ook leeftijd speelt een rol. Andere oorzaken zijn: overbelasting door schoenen met hoge hakken, overgewicht of reuma.

Behandeling van doorgezakte voeten is niet altijd noodzakelijk. Een spreidvoet kan resulteren in een afwijkende stand van de grote teen. Laat je bij de voetspecialist adviseren over een corrigerende steunzool.

Tips:
Draag altijd goed en verantwoord schoeisel met niet te dunne zolen.
Geen nauwe schoenen en geen hoge hakken.
Met het doorzakken van de voetboog worden je voeten soms iets breder. Kies daarom voor schoenen met voldoende ruimte voor de voorvoet.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

mogelijks heb je een of andere lichte vervorming van de voet,daar kan best een orthopedist over oordelen,het probleem kan mogelijks door een aangepaste steunzool verholpen worden.
fremar
10 jaar geleden
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Had hier vroeger en nu nog steeds af en toe last van. Het wordt vaak door anderen omschreven als een soort verkramping en alsof er opeens een spijker in je voetboog komt. Vaak heb je dan last van platvoeten of een andere (lichte) afwijking en kan je het beste langs een podotherapeut gaan. Vaak wordt als oplossing steunzolen meegegeven.