Cortisol is één van je stresshormonen en insuline werken nauw samen. Als men veel stress ervaart heb je hogere Cortisol afgifte van de bijnieren.

Dit zorgt voor een hogere bloedsuikerspiegel in je lichaam. Insuline afkomstig van de Alvleesklier zorgt kort gezegd voor een daling van je bloedsuikerspiegel.

Als je alvleesklier overuren moet maken jaar in jaar uit, dan sluit ik ontstekingen niet. Maar goed dat is mijn mening en niet gebaseerd op ervaringen.

Denk wel dat ontstekingen die niet door afsluiting worden veroorzaakt wel meer factoren kent dan alleen stress.

Denk aan alcohol en geraffineerde suikers, transvetten, die je alvleesklier overactief kunnen maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
dan sluit ik ontstekingen niet *uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw heeft te maken met een stress over haar dochter meer dan 5 jaar, vandaar mijn vraag of het van de stress zou kunnen zijn. Zij gebruikt wel wat alcohol maar niet overmatig. Ik kreeg jicht na een zeer teleurstellende mededeling.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat ligt toch helemaal niet voor de hand. Veel stress is natuurlijk niet gezond maar er zijn vele verschillende duidelijke oorzaken bekend voor deze ziekte.

Net zoals bv. stress niet goed is voor je hart, maar uiteindelijk krijg je een hartaanval doordat je slechte kransslagaderen hebt en niet door de stress, het is een kleine factor in het geheel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een "verdwaalde" galsteen die de alvleesklier
toucheert kan al voor een ontsteking zorgen.