Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik ben 19 jaar oud en voel me al een maand niet in orde, als ik loop lijkt het net of ik zeeziek word en word snel angstig. Kan iemand helpen?

Ik ben pas 19 jaar, en ben al aantal keer na huisarts geweest. Ik voel me alleen op me gemak als ik buiten, ben compleet mezelf niet meer. Zodra ik de deur uit loop anders en voel me echt zee ziek. Heb ook snel het gevoel alsof ik out lijk te gaan, en kan me niet heel goed ontspannen. Ik slaap laat, en word moe wakker. Kan iemand me hierbij helpen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Tja, daar zijn zoveel mogelijke oorzaken. De eerste die mij te binnen schiet is deze: misschien ben je electrosensitief. Heb je Wifi in huis? Gebruik je dagelijks een smartphone? Hebben jullie een DECT-telefoon? Wonen jullie in de buurt van een zendmast van mobiele telefonie? Ik beschik over de apparatuur om dat allemaal uit te meten. Ik ken iemand die zulke verschijnselen kreeg toen de ene na de andere zendmast op zijn dak kwam te staan. Er zijn eenvoudige manieren om het huis af te schermen daartegen.

Als je bloeddruk goed is, en geen bloedarmoede is zou het ook onbewust stress kunnen zijn, of angst om ziek te worden. Stel dat je een keer misselijk bent geworden nadat je (om maar iets geks te noemen) bloemen hebt water gegeven. dan link je dat bloemen water geven aan misselijk worden, zodat je de volgende keer al gaat denken: als ik maar niet misselijk wordt, want ik moet bloemen water geven. Door die gedachte voel je je al misselijk worden, zodat de volgende keer je geen bloemen kut water geven zonder echt misselijk te worden. Net zoals je helemaal niet meer kunt slapen, als je op bed ligt en bedenkt: Nu moet ik echt slapen want over 6 uur moet ik al weer opstaan. Maar zoals ik al zei: zorg eerst dat het zeker geen lichamelijke klachten zijn, en hou de andere mogelijkheden in het achterhoofd

Als ik het goed begrijp, dan voel je je vervelend/ angstig/ paniekerig zodra je een nauwe(re) ruimte inloopt. Je beschrijft het gevoel als "zeeziek" of "de grond zakt onder je weg." Je voelt je beter op het moment dat je naar buiten loopt. Dit is dus in ieder geval een angststoornis. Aangezien je de klachten met name in kleinere ruimtes hebt zou ik in eerste plaats denken aan claustrofobie, oftewel angst voor kleine/ afgesloten ruimtes. Dit is een veel voorkomende en meestal goed te behandelen probleem. Een andere optie zou zijn, dat het niet gaat om claustrofobie, maar juist om agorafobie, oftewel pleinvrees, angst voor open ruimtes. In de praktijk kan dit de vorm aannemen van de angst voor situaties waarbij mensen bij elkaar komen. Een winkel inlopen (veel mensen bij elkaar) kan dan dus angst oproepen, anders dan de naam suggereert. De winkel weer uitlopen (de rustige straat op) doet de angst dan weer dalen. Overigens bestaan er ook combinaties van claustrofobie en agorafobie. Als dit soort problemen lang bestaan dan kunnen de angsten ook steeds vaker optreden buiten de typische situaties om; dan wordt iemand bijvoorbeeld al angstig bij het denken aan een kleine ruimte. Na lieverlee kunnen de angsten het complete bestaan gaan overheersen. Naast deze twee zou het ook nog kunnen gaan om een gegeneraliseerde angststoornis, een paniekstoornis, eventueel een sociale fobie of echt alleen hyperventilatie. Bij elke angststoornis (dus ook deze twee) spelen vaak ook problemen als hyperventilatie, slaapproblemen, niet kunnen ontspannen. Deze worden aan de ene kant veroorzaakt door de angsten, aan de andere kant kunnen ze ook een bron van angsten worden. Als dat gebeurd zit iemand in een duidelijke vicieuze cirkel. Ik zou u aanraden contact op te nemen met uw huisarts. Deze kan (beter dan wij) bepalen welke angststoornis er nou speelt en (belangrijker!) u hiermee helpen. Veel huisartsen hebben zelf ervaring met de behandeling, maar als het nodig is zal hij/ zij u doorsturen naar een psycholoog met ervaring met deze problemen. Ook wil ik niet onvermeld laten, dat er een aantal lichamelijke problemen zijn die ook dit soort klachten kunnen geven. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een te snel werkende schildklier of een probleem met het evenwichtsorgaan. Ik denk dat deze niet waarschijnlijk zijn, maar dat kan ik onmogelijk zeker weten. Uw huisarts kan deze ziekten eenvoudig uitsluiten.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Agorafobie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Angststoornis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Claustrofobie