Ik ben 19 jaar oud en voel me al een maand niet in orde, als ik loop lijkt het net of ik zeeziek word en word snel angstig. Kan iemand helpen?

Ik ben pas 19 jaar, en ben al aantal keer na huisarts geweest. Ik voel me alleen op me gemak als ik buiten, ben compleet mezelf niet meer. Zodra ik de deur uit loop anders en voel me echt zee ziek. Heb ook snel het gevoel alsof ik out lijk te gaan, en kan me niet heel goed ontspannen. Ik slaap laat, en word moe wakker. Kan iemand me hierbij helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
wat zegt de huisarts hierover?
eet je verder genoeg en gezond? kun je eerder gaan slapen?
heb je veel last van stress?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik eet niet bepaald gezond nee, en misschien meer onbewust stress dan ik me realiseer. En heb nog niet geprobeerd om eerder te gaan slapen. En de huisarts zei alleen dat ze me door willen sturen na t ziekenhuis en me eigen risico dan vervalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
spekkebekkie ja je hebt wel gelijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
CaatPeeters Ik heb vanalles al gehoord, maar ben gewoon angstig in nauwe ruimtes ineens. Ik was altijd buiten en bezig maar krijg dat gewoon nu niet meer. Kan niet eens een winkel inlopen zonder me paniekerig en angstig te voelen. Lijkt of me voeten onder de aardbodem wegzakken
Ritsuka
10 jaar geleden
Eerd gaan slapen, en proberen gezonder te eten lijkt mij al een goed begin.
Probeer ook eens te kijken of je wel genoeg eet, en hopelijk vind je snel hulp voor je problemen.
Pieter2011
10 jaar geleden
Dat lijkt me een combi van angstaanvallen en hyperventilatie. Wat kan worden aangewakkerd door oververmoeidheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt op paniekaanvallen,hyperventilatie,ik heb het ook een tijdje gehad,in winkels en de bus,metro vooral.
Vooral als het ergens erg druk was.
Toen moest ik ademhalingsoefeningen doen.
Zou ook nog een vorm van straatvrees kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zou mij raar zijn voor straatvrees heb niks traumatiserend meegemaakt de afgelopen tijd. Maar kan dus betekenen dat ik mezelf bang maak?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor straatvrees hoef je niet altijd iets traumatisch te hebben meegemaakt dacht ik.
Maar je kan zeker weten jezelf bang maken en juist daardoor juist angstig en beroerd worden.
Bij hyperventilatie is het bijv zo dat angst om een aanval juist een aanval uitlokt en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel en heb je een probleem.
Dus bij jou kan dat ook zo zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus het is meer iets psychisch dan lichamelijk lijkt het voornaamste. Want de enige plek waar ik me kan ontspannen is thuis
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt wel alsof het psychisch is,vooral omdat je er meteen last van hebt als je naar buiten gaat.
Je voelt je alleen goed en veilig thuis toch?
Misschien moet je je laten doorverwijzen naar een psycholoog,het is best fijn als je er met iemand over kan praten hoor.
En als het niks is voor je merk je dat ook vanzelf.
Je niet kunnen ontspannen is ook echt vervelend ik heb dat ook.
Dan kom je niet tot rust en dan wordt het allemaal nog erger.
Sterkte ermee,hopelijk vindt je snel een oplossing.

Antwoorden (3)

Tja, daar zijn zoveel mogelijke oorzaken. De eerste die mij te binnen schiet is deze: misschien ben je electrosensitief. Heb je Wifi in huis? Gebruik je dagelijks een smartphone? Hebben jullie een DECT-telefoon? Wonen jullie in de buurt van een zendmast van mobiele telefonie? Ik beschik over de apparatuur om dat allemaal uit te meten. Ik ken iemand die zulke verschijnselen kreeg toen de ene na de andere zendmast op zijn dak kwam te staan. Er zijn eenvoudige manieren om het huis af te schermen daartegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je bloeddruk goed is, en geen bloedarmoede is zou het ook onbewust stress kunnen zijn, of angst om ziek te worden. Stel dat je een keer misselijk bent geworden nadat je (om maar iets geks te noemen) bloemen hebt water gegeven. dan link je dat bloemen water geven aan misselijk worden, zodat je de volgende keer al gaat denken: als ik maar niet misselijk wordt, want ik moet bloemen water geven. Door die gedachte voel je je al misselijk worden, zodat de volgende keer je geen bloemen kut water geven zonder echt misselijk te worden.
Net zoals je helemaal niet meer kunt slapen, als je op bed ligt en bedenkt: Nu moet ik echt slapen want over 6 uur moet ik al weer opstaan.
Maar zoals ik al zei: zorg eerst dat het zeker geen lichamelijke klachten zijn, en hou de andere mogelijkheden in het achterhoofd
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zit wel wat in, want heb een griep ook hiervoor gehad. En kan me moeilijk ontspannen, maart het idee om mezelf gek te maken leek me een beetje raar.. Maar als ik jou antwoord lees twijfel ik wel meer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je geen n vergeten te typen, het klinkt zo vreemd? Ik ga er maar vanuit, prima antwoord dan.
anneliez
10 jaar geleden
mensen maken zichzelf heel makkelijk gek. Ik heb vaak tomatensoep gegeten bij mijn moeder. Toen werd ik een keer ziek na het eten hiervan (geen idee waarom) De keer daarop, toen ik bij haar was en er weer tomatensoep was, moest ik me er echt toe zetten, er aan te beginnen (en ik had toch vaker soep gegeten zonder problemen, voordat het een keer fout ging
Als ik het goed begrijp, dan voel je je vervelend/ angstig/ paniekerig zodra je een nauwe(re) ruimte inloopt. Je beschrijft het gevoel als "zeeziek" of "de grond zakt onder je weg." Je voelt je beter op het moment dat je naar buiten loopt.

Dit is dus in ieder geval een angststoornis. Aangezien je de klachten met name in kleinere ruimtes hebt zou ik in eerste plaats denken aan claustrofobie, oftewel angst voor kleine/ afgesloten ruimtes. Dit is een veel voorkomende en meestal goed te behandelen probleem.
Een andere optie zou zijn, dat het niet gaat om claustrofobie, maar juist om agorafobie, oftewel pleinvrees, angst voor open ruimtes. In de praktijk kan dit de vorm aannemen van de angst voor situaties waarbij mensen bij elkaar komen. Een winkel inlopen (veel mensen bij elkaar) kan dan dus angst oproepen, anders dan de naam suggereert. De winkel weer uitlopen (de rustige straat op) doet de angst dan weer dalen.
Overigens bestaan er ook combinaties van claustrofobie en agorafobie.

Als dit soort problemen lang bestaan dan kunnen de angsten ook steeds vaker optreden buiten de typische situaties om; dan wordt iemand bijvoorbeeld al angstig bij het denken aan een kleine ruimte. Na lieverlee kunnen de angsten het complete bestaan gaan overheersen.

Naast deze twee zou het ook nog kunnen gaan om een gegeneraliseerde angststoornis, een paniekstoornis, eventueel een sociale fobie of echt alleen hyperventilatie.

Bij elke angststoornis (dus ook deze twee) spelen vaak ook problemen als hyperventilatie, slaapproblemen, niet kunnen ontspannen. Deze worden aan de ene kant veroorzaakt door de angsten, aan de andere kant kunnen ze ook een bron van angsten worden. Als dat gebeurd zit iemand in een duidelijke vicieuze cirkel.

Ik zou u aanraden contact op te nemen met uw huisarts. Deze kan (beter dan wij) bepalen welke angststoornis er nou speelt en (belangrijker!) u hiermee helpen. Veel huisartsen hebben zelf ervaring met de behandeling, maar als het nodig is zal hij/ zij u doorsturen naar een psycholoog met ervaring met deze problemen.

Ook wil ik niet onvermeld laten, dat er een aantal lichamelijke problemen zijn die ook dit soort klachten kunnen geven. Ik denk dan aan bijvoorbeeld een te snel werkende schildklier of een probleem met het evenwichtsorgaan. Ik denk dat deze niet waarschijnlijk zijn, maar dat kan ik onmogelijk zeker weten. Uw huisarts kan deze ziekten eenvoudig uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie, dat je huisarts je naar een ziekenhuis wilde sturen; dit begrijp ik niet helemaal. Misschien is het een verschil tussen de Belgische en Nederlandse situatie, maar volgens mij zou een eerstelijnspsycholoog je prima moeten kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel voor jullie hulp, neem morgenvroeg gelijk contact op met mijn huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterkte en natuurlijk beterschap.