ik heb al 25 jaar Diabetus en spuit ook al die tijd, sins 3 weken heb ik in me rechterhand voormamelijk de pink tintelingen, wat kan ik doen?

ik heb al weken een tintelend gevoel in me rechterpink onafgebroken wat kan ik hier mee doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is om even naar je huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huisarts!

Antwoorden (2)

Waarschjnlijk staat je insulinne niet meer goed afgesteld en is er te veel glucose in het bloed.Andere oorzaken zijn ook mogelijk vb.slechte doorbloeding,al of niet het gevolg van je diabetes.Dus laat je zo vlug mogelijk eens terug onderzoeken.
fremar
10 jaar geleden
Wat je moet is naar de dokter gaan.

Theoretisch gezien is het mogelijk, dat je een zogenaamde neuropathie hebt ontwikkeld in de zenuw van je rechter pink. Dit is een veel voorkomende complicatie van diabetes waarbij er schade aan de zenuwen ontstaat. Het zijn met name de hoge suikers die dit veroorzaken maar helaas komt het ook wel eens voor bij diabeten die altijd prima ingesteld zijn geweest. Elke arts zal bij tintelingen bij een diabeet aan deze diagnose denken.

Toch denk ik, dat de kans dat dit u speelt (gelukkig) niet groot is. De suikerspiegels zijn in het gehele lichaam gelijk en dus treedt de schade van hoge suikers ook symmetrisch op. Dat betekent dat u dan ook dezelfde klachten in de linker pink zou moeten hebben. Bovendien lopen langere zenuwen relatief sneller schade op; dit soort klachten komt dan ook meestal voor in de voeten.
Met zekerheid is het dus niet te zeggen, maar als het een neuropathie is, dan moet het wel beoordeeld worden door uw huisarts.

Een andere optie is misschien het cubitale tunnel syndroom. U heeft vast wel eens gehoord van het carpale tunnel syndroom, waarbij een gevoelszenuw bekneld is geraakt in een tunneltje in de pols (de carpale tunnel) Dit geeft een doof gevoel of tintelingen in de vingers van de duim tot halverwege de ringvinger.
Het gevoel in de andere helft van de ringvinger en de pink wordt verzorgd door de nervus ulnaris. Deze loopt in de pols door een ander tunneltje, de cubitale tunnel. Hij kan daar ook bekneld raken en zo tintelingen (of een doof gevoel) geven in pink en de een stuk van de ringvinger.
Meestal begint dit in de pink en trekt het na verloop van tijd (weken-maanden) ook in de ringvinger. Dat u het daar niet voelt hoeft dus niet tegen deze diagnose te spreken. Het kan natuurlijk ook, dat u dit gewoon nog niet was opgevallen.
Deze zelfde zenuw kan ook in de elleboog bekneld raken; dit geeft dezelfde klachten.

Andere mogelijke diagnoses zijn bijvoorbeeld een vitamine B12 tekort, overmatig alcoholgebruik, bijwerking van medicatie (waaronder insulines(!), zij het heel zeldzaam en alleen nadat een lang bestaande hyperglycaemie te snel is gecorrigeerd)
Ook cardiale klachten kunnen zich beperken tot een raar gevoel in de hand/pink. Met name de lange tijd dat het al bestaat maakt dit onwaarschijnlijk.

Al met al, dus reden genoeg om een dokter te bezoeken.

Toegevoegd na 42 seconden:
Misschien voegt dit nog iets toe:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/oorzaak-dove-vingers.432649