heb al 5 jaar een te lage bloeddruk, wat kan ik er aan doen?

hey, ik ben een meisje van 17.
heb nu al 5 jaar last van een te lage bloeddruk. Wanneer ik uit bed op sta of even ga zitten en trug op sta word ik duizelig en wordt alles rond mij donkerder. Daarbij klopt mijn hart ineens super snel. na een paar seconden is het weer over. wat kan ik er aan doen? drinken doe ik veel, hier en daar sport ik en ik eet gezond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat zegt de dokter hierover????
Ritsuka
10 jaar geleden
Soms kun je er niks aan doen.
Had ik ook veel, maar meer koolhydraten eten hielp een beetje.
En rustig aan doen in de ochtend.

Het beste antwoord

Lage bloeddruk bij het opstaan is niet gek. Je lichaam moet zich aanpassen aan de zwaartekracht om ook in de rechtop-positie je bloeddruk op peil te houden. Soms duurt het even voor je lichaam zich voldoende aanpast. Wat het meest effectief is, is wat langzamer overeind komen als je gelegen of gezeten hebt. Vooral bij jonge meiden is een orthostatische hypotensie, zoals we dat noemen, vaak symptomatisch, wat de symptomen geeft die jij beschrijft: duizelig bij opstaan, zwart voor de ogen.

Je zegt dat ook je hart heel snel gaat kloppen. Als bij opstaan uit zittende positie binnen tien minuten je hartritme toeneemt met meer dan 30 slagen per minuut, spreken we van POTS: postural orthostatic tachycardia syndrome. Dat klinkt eng, maar betekent gewoon dat je een houdingsgerelateerde snelle hartslag hebt. Je autonome zenuwstelsel functioneert dan minder goed. Ook dit is iets wat vooral bij jonge meiden voorkomt, en wat meestal na verloop van tijd minder wordt of volledig over gaat. Het kan alleen wel hele vervelende symptomen geven, naast duizeligheid, flauwvallen en vermoeidheid kunnen ook andere klachten voorkomen (o.a. maag/darm). Maar zo ernstig hoeft het niet te zijn.

In ernstige gevallen is er soms medicatie die wat kan helpen en als jij denkt dat dit nodig is of als je jezelf wilt laten testen op POTS (dat gebeurt met de zgn. tilt table test) dan moet je naar je arts gaan. Maar in mildere gevallen is er genoeg wat je zélf kunt doen, en zoals ik al zei wordt het meestal beter met de tijd.

Wat je zelf kunt doen: genoeg drinken. Water is goed, je kunt ook ORS kopen bij de drogist en kijken of dat je helpt. Soms helpt het om vóór je 's ochtends opstaat alvast één of twee glazen water te drinken. Verder helpt het soms om wat vaker kleinere maaltijden te eten in plaats van drie grote op een dag, is het goed om te sporten en er ook voor te zorgen dat je voldoende slaapt. Word je duizelig bij lang staan, probeer dan ritmisch je kuitspieren aan te spannen of je benen te kruisen, dit stimuleert de doorbloeding. Vaak kan warmte een flauw gevoel oproepen, het kan helpen om dan te koelen, vooral je polsen en nek. Als je vaak duizelig bent bij het douchen, probeer dan eens om zittend te douchen. Soms helpt het om je hoofdeinde wat te verhogen, waarschijnlijk omdat dan het verschil tussen zitten en liggen minder groot is.

Ga in elk geval langs je huisarts om je hb te laten testen: bloedarmoede kan soortgelijke symptomen geven, en dat is goed te behandelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een aanvulling die er moeilijk meer bij paste: in de andere antwoorden wordt ook aangegeven dat meer zout eten kan helpen. Dat klopt, want het verhoogt je bloeddruk en helpt je om meer vocht vast te houden, wat kan helpen als je een wat laag bloedvolume hebt (wat ook voor kan komen bij POTS). Maar je moet het meer gaan eten van zout wel altijd eerst overleggen met je arts. Ook het gebruiken van bijvoorbeeld zoethout of (veel) drop verhoogt je bloeddruk. Prima als je een lage bloeddruk hebt en verder gezond bent, maar dat is niet voor iedereen even gezond. Daarnaast: als je POTS hebt (wat ik natuurlijk niet kan zeggen, je lijkt er alleen wel symptomen van te hebben) dan kan het ook zijn dat je juist een hóge bloeddruk hebt. Je kunt dan nog steeds last hebben van duizeligheid bij het opstaan omdat je bloeddruk enorm kan dalen wanneer je opstaat, maar dat wil niet per se zeggen dat je algehele bloeddruk te laag is. Ik heb een paar dingen opgesomd die je altijd wel zelf kunt proberen en die geen kwaad kunnen. Als je andere maatregelen wilt nemen zoals proberen meer zout te eten, bespreek dit dan eerst met je huisarts. Dat geldt trouwens ook als je zou merken dat ORS helpt, en je zou het daarom voor langere tijd willen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je voor je antwoord, weet er nu meer over en zal naar de dokter gaan om pots te testen.
vergeten bij te zetten: mijn hart klopt ook gwn op een random moment heel snel, wanneer ik wandel, gewoon sta ofzit tijdens school. soms word ik wakker midden in de nacht omdat deze te hard klopt, dus het is niet alleen bij opstaan en s'morgens.

Andere antwoorden (2)

De klachten die je beschrijft hebben veel weg van orthostatische hypotensie. Dit is een plotselinge bloeddrukdaling bij het opstaan. Klachten zijn duizeligheid, sterretjes of vlekken zien en een licht gevoel in het hoofd.

Het komt relatief vaak voor bij jonge mensen tussen de 15 en 20 jaar. Zelf heb ik er ook op die leeftijd last van gehad en ik herken me ook wel in de klachten die jij hebt. Het is in principe onschuldig en wordt minder bij het ouder worden. Probeer rustig vanuit staande of zittende positie op te staan en laat je lichaam wennen aan het opstaan. Hou er rekening mee dat dit kan gebeuren.
Als je trouwens buiten het opstaan ook last denkt te hebben van een lage bloeddruk, dan zou ik zeker even langs de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je zou voor je opstaat zittend in je bed eerst wat zoute koekjes of nootjes kunnen eten.Voor het geval je eventueel medicijnen neemt raadpleeg je best je huisarts.
Als je bloeddruk te laag is dan moet je deze verhogen, maar hoe doe je dat? Het is goed dat je meer leert over de lage bloeddruk. Deze wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld stress of bepaalde medicatie maar het kan ook zijn dat je zomaar een lage bloeddruk krijgt. Dan kunnen er verschillende oplossingen zijn, de mensen met een lage bloeddruk hebben geen medicijnen nodig. Maar wanneer het nodig is moet je wel naar de huisarts gaan voor een lage bloeddruk. Er kan dan een bloeddrukmeter worden gebruikt om te kijken hoe het met je bloeddruk is. Een oplossing bij een lage bloeddruk is meer zout eten, zout houdt namelijk het water vast en dan neemt de hoeveelheid vocht in de aders ook toe. Je moet veel drinken, na de maaltijd minimaal twee glazen water drinken is prima. Maar je moet wel opletten dat niet iedereen gevoelig aan de zout inname. Je moet wel droogte, hitte en drukte vermijden. Doordat het ergens warm is kan het zijn dat je daar niet tegen kunt en dan gaan de bloedvaten uitzetten en dan krijg je een lage bloeddruk. Zweten zorgt ook voor een lage bloeddruk, je verliest veel vocht en zout. Je bent dan in de zomer ook meer vatbaar voor deze lage bloeddruk. Als de temperaturen hoger zijn let dan ook goed op want je heb teen grotere kans om flauw te vallen.
fremar