Groeien moedervlekken mee met de huid?

Als je dikker wordt en je huid dus gaat rekken, groeien moedervlekken dan ook? Worden deze dus ook gerekt? Ik heb namelijk een paar moedervlekken op mijn buik, waarvan vooral 1 zichtbaar veel groter aan het worden is. Ik ben afgelopen jaar wel veel aangekomen. Dus ikzelf denk dat het gewoon groeit omdat mn buik groeit, alleen maak ik me toch een beetje zorgen omdat de andere moedervlekken op mn buik niet groter worden (althans niet opvallend)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Vraag het gewoon even na bij de huisarts

Het beste antwoord

Op theoretische gronden zou ik zeggen, dat als de rest van de huid opgerekt wordt, de moedervlek ook opgerekt wordt en dus wat groter wordt. Daarentegen heb ik heel wat moedervlekken beoordeeld en nooit een merkbare groei gezien door het toenemen van de buikomvang. Als ze er dus al van gaan groeien, dan toch zo weinig dat u dat niet zult merken.
Als het toenemen van de buikomvang al een reden zou zijn, dan zouden de andere moedervlekken op uw buik dezelfde groei moeten vertonen; ik begrijp dat dat niet het geval is.

U heeft dus een moedervlek, die zich anders gedraagt dan uw andere moedervlekken. Dit is altijd (zoals de anderen ook al zeggen) een reden om een de moedervlek door een arts te laten beoordelen.

Hiermee is niet meteen gezegd, dat het ook een kwaadaardige moedervlek is geworden. Er zijn vele redenen waarom een moedervlek wat groter wordt; meestal is er niets bijzonders aan de hand. Wij kunnen dat niet zo beoordelen en als het wel een kwaadaardige moedervlek geworden is dan wilt u die diagnose niet missen. Kwaadaardige moedervlekken (melanomen) zijn namelijk vaak agressieve en snel uitzaaiende kankers. De beste kans om er van af te komen is door zo snel mogelijk de diagnose te stellen.

Dus: naar uw huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ben langsgeweest hij denkt dat het gewoon een goedaardige is, maar heeft me voor de 1% onzekerheid toch even naar de dermatoloog gestuurd..
We shall see.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord

Andere antwoorden (2)

Een groeiende moedervlek is altijd een reden om de huisarts er naar te laten kijken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat een moedervlek die groter wordt, altijd even door de huisarts bekijken. Hieronder lees je nog iets meer over moedervlekken.