Wat kan ik doen om de bilpijn, die 2 weken na hernia operatie nog hevig aanwezig is, te helpen verminderen?

Ik ben 50 jaar en 28 juni jl. geopereerd aan hernia l5s1. Operatie ging goed. Mijn genezingsproces gaat tergend langzaam maar heb soms het idee dat het stilstaat. Rekken helpt niet (t zijn geen spieren), de druk op de zenuw is weg en ik belast zeker niet teveel. De wond is genezen, de doofheid in de voet sterk verminderd. Alleen de gemene steken in de bil (onder en boven zitbotje) zijn er nog steeds. Ik hoop dat iemand raad weet.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
30.5K

Het beste antwoord

Zenuwpijn en/of doofheid kan nog langere tijd aanhouden ook nadat de druk op de zenuw verholpen is. Vaak gaat dat niet gelijk op: soms verdwijnt de doofheid eerder en blijft de pijn nog langer, en soms vermindert eerst de pijn en daarna pas het gevoel. Bilpijn bij een hernia is meestal zenuwpijn, en zeker omdat je het hebt over een pijn die er "nog steeds" is (dus onveranderd is wellicht, of in elk geval hetzelfde soort pijn als vóór de operatie?) doet mij dat toch vermoeden dat er nog altijd sprake is van zenuwpijn.

Helaas kun je daar zelf niet zo heel veel aan doen. Natuurlijk: houdingen wisselen, eventueel een ander - drukverlagend - zitkussen uitproberen, of proberen te werken met koude of warmte, of een afwisseling daarvan, kunnen soms wat verlichting bieden. Als dat niet voldoende werkt, is soms toch nog tijdelijk pijnmedicatie een optie. Tegen zenuwpijn werken de veelgebruikte paracetamol, NSAIDs (ibuprofen, diclofenac, naproxen) vaak maar weinig, en zelfs opiaten (tramadol, morfine, oxycontin) hebben soms (misschien zelfs vaak) onvoldoende effect. Er is een heel spectrum van andere medicatie die wél vaak effectief is tegen zenuwpijn, waarschijnlijk bij u ook wel bekend: middelen als lyrica, amitriptyline, gabapentine en dergelijke werken vaak goed tegen zenuwpijn. Misschien het overleggen waard met ofwel operateur, of huisarts of anesthesioloog/pijnbestrijder.

Zenuwweefsel herstelt heel langzaam, en als er een tijd flinke druk op heeft gestaan, zou het kunnen dat het ofwel nog wat 'gekneusd' is wat nog tijd nodig heeft, óf dat door de operatie of de eerdere beknelling wat zwelling is ontstaan die nu nog zorgt voor druk op de zenuw. Ook dat zou vanzelf over moeten gaan, maar helaas heeft dat soms meer tijd nodig dan het herstel van de operatie op zich. Ik zou in elk geval nog eens overleggen met huisarts of orthopeed/neurochirurg (degene die de operatie heeft uitgevoerd). Wat ik hierboven beschrijf is op zich een logische verklaring en zou van toepassing kunnen zijn, maar uiteraard zouden er nog vele andere mogelijke oorzaken kunnen zijn, die ik niet ken of niet kan weten. De behandelend arts is de enige die dit goed kan inschatten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Weer een mooi en goed antwoord.
Aanvulling:
middelen als lyrica, amitriptyline, gabapentine en dergelijke werken vaak goed tegen zenuwpijn.
Maar hebben ook vaak hele nare bijwerkingen. Mijn man is er daarom mee gestopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan, maar tegelijk is het zó verschillend per patiënt dat er eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen is. De kans op vervelende bijwerkingen is denk ik wel duidelijk groter dan bij paracetamol of NSAIDs, maar als je het hebt over opiaten denk ik dat het erg verschillend is. Ik ken mensen die lyrica of amitriptyline gebruiken zonder ook maar iets aan bijwerkingen te ervaren terwijl zij van opiaten verschrikkelijk duf worden, terwijl er ook mensen zijn die het prima doen op hoge doseringen opiaten met weinig tot geen bijwerkingen, die van lyrica totaal zichzelf niet meer zijn. Daarbij is het natuurlijk altijd een afweging van noodzaak en bijwerkingen of risico's van een middel. Ik heb twee keer een niet al te lange periode lyrica gebruikt. De eerste keer was een experiment van mijn huisarts, daar ben ik héél snel meer gestopt omdat ik dusdanige woordvindproblemen kreeg dat het opnemen van de telefoon eigenlijk geen zin had. Maar toen ik bijna drie jaar geleden na een operatie door complicaties bij de regionale anesthesie een schreeuwende zenuwpijn in bijna heel m'n arm had, heb ik zo'n beetje gesméékt om lyrica, en was ik blijer dan blij toen ik ermee begon en de zenuwpijn minder werd. Woordvindproblemen konden me echt geen bal schelen. Grappig genoeg kreeg ik daar helemaal geen last van die keer. Wel wat dufheid die waarschijnlijk meer te maken had met de combinatie van de hoge dosis opiaten, maar ook dat woog absoluut niet op tegen het 's nachts kunnen slapen. Ook van belang in mijn ogen is de vraag of je zo'n middel tijdelijk gebruikt of dat het langdurig nodig is. Bij tijdelijk gebruik ben je als patiënt bereid om veel meer bijwerkingen voor lief te nemen als de pijn maar erg genoeg is. Bij langdurig gebruik daarentegen wil je op den duur je concentratie, vermogen om te lezen, gesprekken te voeren en misschien auto te rijden of te werken graag terug. Dán wordt de afweging ook heel anders. Maar ik ben het wel met je eens dat áls je bijwerkingen krijgt van een middel als Lyrica of Gabapentine, de aard van de bijwerkingen soms heel vervelend kan zijn. Het doet toch iets in je hoofd, dus kan inwerken op dingen als emotioneel en cognitief functioneren.

Andere antwoorden (2)

Heb zelf een 3voudige hernia gehad 1jaar geleden. Weliswaar geen operatie maar langzaam herstel. Kon nauwelijks lopen, totaal verlies aan conditie en veel pijn en ongemak. Veel gedaan maar wat mij uiteindelijk heeft geholpen, en nòg, is Pilates ( alleen met apparaten , geen grond oefeningen.) nu ben ik zelfs weer aan het golfen (met een nieuwe aangepaste beweging).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard reageert iedereen anders op een operatie, maar volgens Ziekenhuis.nl kunnen de volgende complicaties optreden na een behandeling:

De kans op complicaties bij een herniaoperatie is zeer klein. Er zijn een aantal complicaties die bij operaties kunnen optreden:

Wondinfectie.
Ontsteking.
Nabloeding.
Pijn in het been (de eerste twee maanden na de ingreep).

De eerste paar dagen na de herniaoperatie kan de zenuw wat zwellen, waardoor je pijn, dove gevoelens of tintelingen krijgt. Na een week moeten deze klachten weer wat minder worden. Ook de wond kan wat opzwellen. Die zwelling verdwijnt in ongeveer twee tot drie maanden.

Misschien houden jou klachten verband met bovenstaande complicaties. Verder vermoed ik dat ook weleens zenuwpijn zou kunnen zijn. In ieder geval zal ik met jouw klachten naar de huisarts of je behandelend arts stappen. Je kunt beter zekerheid hebben, dan in onzekerheid zitten.