Kan ik duizelig zijn door een oorinfectie door een piercing ?

Precies 1 week geleden heb ik een oorpiercing laten zetten in mn oorschelp. de typische plek bovenaan. Mn oor is helemaal ontstoken en staat super dik en rood. Ik ben vandaag naar de dokter gegaan en die heeft de piercing er uit gedaan ( wat erg veel pijn deed ) nu als ik soms naar mijn oor kijk of voel kan ik ineens duizelig en misselijk beginnen worden en moet ik direct gaan zitten. Hoe komt dit ? En moet ik ook proberen etter er uit te drukken of niet ? Ik neem er nu antibiotica voor.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Daar kun je best duizelig en misselijk van worden, maar dat heeft meer te maken met emoties dan met een directe lichamelijke oorzaak. Vergelijk het maar met mensen die flauwvallen als ze aan een injectienaald denken of als ze bloed zien. Als je echt naar werd door de ontsteking, zou je dat de hele tijd zijn, en niet alleen als je aan je oor denkt of voelt.

Als er etter uitkomt, kun je dat voorzichtig wegdeppen met een tissue of met watten. Ga er maar niet in zitten knijpen. De antibiotica moeten nu het werk doen. Houd de boel wel in de gaten: als je oor nog dikker en roder wordt, of als je koorts krijgt, wel even de dokter bellen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij meer een vasovagale reactie: misselijkheid, zweten, een licht gevoel in je hoofd en bleekheid. Dit komt door een plotse bloeddrukdaling en/of daling van de hartslag als gevolg van een stimulatie van het parasympatische zenuwstelsel. Dat kan allerlei oorzaken hebben zoals langdurig staan, extreme honger of hitte of het meemaken of zien van iets wat pijnlijk, angstig of 'vies' is. Heel simpel gezegd: het lijkt erop dat bij het zien van die etter en de grote ontsteking je zenuwstelsel reageert met een soort lichamelijke "iewww"-reactie. Sommige mensen hebben dat bij het zien van injectienaalden of bloed, jij blijkbaar bij deze ontsteking.

Los daarvan kan zeker een ontsteking of ander letsel aan je oor ook zorgen voor duizeligheid. Binnenin je oor zit immers je evenwichtsorgaan, en een kleine verstoring kan dat gevoelige systeem al in de war maken. Ik heb wel eens last gehad van forse draaiduizeligheid omdat m'n oren vol zaten. Na het uitspuiten bij de huisarts had ik nergens meer last van.

Het onderscheid is wel te maken op basis van symptomen: duizeligheid die iets met het evenwichtsorgaan te maken heeft, is draaiduizeligheid. Je ziet dan de ruimte echt draaien om je heen, of je hebt het gevoel dat je zelf draait. Ik had bijvoorbeeld dat ik overeind kwam uit bed en dacht dat ik voorover op de grond knalde, terwijl ik nog niet eens half rechtop zat. Of zag de tafel wegdraaien terwijl ik zelf een stukje achteruit schoof. Dat soort vreemde sensaties zijn echt een teken dat je evenwichtsorgaan in de war is. De duizeligheid komt dan meestal op bij het veranderen van houding. Zowel opstaan als gaan liggen kunnen klachten oproepen, maar ook omdraaien in bed of zelfs het draaien van je hoofd.

Bij een vasovagale reactie heb je vooral een licht gevoel in je hoofd, het gevoel dat je flauw gaat vallen. De klachten treden dan vooral op bij het opstaan vanuit zittende of liggende positie, maar niet andersom. Ook zijn er geen klachten bij bijv. omdraaien. Soms zijn de klachten alleen gerelateerd aan momenten van angst, (in)spanning of bepaalde prikkels, zoals het zien van bloed of etter.

Als er echt een bult zit en je hebt het idee dat de etter er niet uit kan, neem dan wel contact op met je huisarts. Soms moet dan er een klein sneetje gemaakt worden om ervoor te zorgen dat alle pus en etter uit een ontsteking kan komen zodat de bacteriën niet in het bloed terecht komen. Maar ga niet zelf uit zitten knijpen, dat kan ook averechts werken namelijk.