Hoe lang moet je steunzolen dragen voordat je x-benen zijn verholpen?

Ik heb x-benen en ik zou daar graag steunzolen voor willen. Ik vraag me alleen af hoe lang ik die dan zou moeten dragen en of ik dan wel hakken aan kan. Heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Heb als kind wegens x-benen ook heel lang (metalen) steunzolen gehad en ook moest ik 's nachts slapen met metalen spalken met riempjes aan mijn benen vastgemaakt.
Maar de x-benen zijn gebleven. Zodat ik in militaire dienst mijn voeten niet dicht naast elkaar kon zetten tot ergernis van een sergeant.
Kortom, toen heeft het niet echt geholpen.
Misschien nu beter. Iedereen reageert anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steunzolen en militaire dienst kon dat vroeger wel werd je daar dan niet voor afgekeurd. Personen die steunzolen hadden (gehad) waren ze m.i. helemaal niet happig op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die metalen/stalen/ijzeren steunzooltjes heb ik ook langdurig (kan beter zeggen altijd) gehad en gedragen. Kreeg ze altijd aangemeten door de orthopedisch-instrumentenmaker op voorschrift van de orthopeed. Aanmeten geschiedde toen altijd door mijn voeten "grondig" op te meten en vervolgens daarop gipsafdrukken te maken van mijn voeten. Brrrrrrr...........die kleffe lauwe rommel om je voeten. Hoe ging dat bij jou/jullie?
Steunzolen geven alleen steun aan je houding, deze zullen je x-benen niet verhelpen. Alleen een beenstandoperatie zou het kunnen verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben inmiddels bijna 30 en er is pas vorig jaar ongeveer ontdekt dat ik X benen heb (terwijl ik altijd al wel zag dat mijn knieën naar elkaar toe stonden). Is er nog wat aan t doen op een operatie na? Ik vind het ook niet mooi (heb er geen last van, belemmert me niet in mijn doen en laten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zover ik heb kunnen vinden is er naast een operatie niets aan te doen. Ben je zelf al eens naar een orthopeed geweest?
Of steunzolen X-benen kunnen verhelpen, misschien tijdens de groei (enigzins) maar als je helemaal bent uitgegroeid zullen steunzolen wel blijvend kunnen zijn. Deze steunzolen zullen je voeten/enkels dan in een andere stand gaan zetten waarop de X-benen worden gecorrigeerd. Waar steunzolen allemaal inpassen hangt een beetje af van het type steunzolen welke je krijgt voorgeschreven/aangemeten. Zou zelf niet voor (hoge) hakken gaan maar meer voor de plattere schoenen met los en uitneembaar voetbed. Steunzolen zijn er in korte, 3/4 en lange uitvoering en dan ook nog eens in diverse soorten materiaal (kurk/leer/plastic of metaal). Je kan ze laten voorschrijven door een orthopeed of huisarts en ze daarop laten aanmeten bij een Podoloog of orthopedisch-instrumentenmaker. Het aanmeten geschiedt door afdrukken (onbelaste gipsafdrukken, gaan staan in een schuimbakje waar je dan vervolgens in wegzakt, blauwdrukken of computerscan) te laten maken. Nadat je de steunzolen hebt zou je ook regelmatig op controle moeten. Je voeten groeien wel maar de steunzolen nog steeds niet (als je nog in de groei bent), de steunzolen slijten (zakken door of vervormen) of de steunzolen sluiten niet meer goed aan doordat je voeten qua stand zijn veranderd.