Wat kan de oorzaak zijn van dove vingers?

Dove of voze vingers in de pink en ringvinger.

8.6K
Amadea
10 jaar geleden
Draag je daar ringen om?
erotisi
10 jaar geleden
nee. Er zijn ook prikkels in de arm

Het beste antwoord

Je geeft wel erg weinig informatie en dat maakt het lastig om een duidelijk antwoord te geven. In eerste instantie moet ik hier denken aan het "cubitale tunnel syndroom."

Waarschijnlijk hen je wel eens gehoord van het "carpale tunnel syndroom." Het gevoel in je handen wordt geregeld via twee zenuwen, de nervus medianus en de nervus ulnaris. In de pols loopt een nauw tunneltje, de carpale tunnel. Door dit tunneltje loopt de nervus medianus en verschillende pezen. Doordat dit tunneltje zo nauw is kan de zenuw makkelijk bekneld komen te zitten en zo geïrriteerd raken. Deze zenuw verzorgd het gevoel in de hand van de duim tot aan halverwege de ringvinger (de helft van de ringvinger die het dichtst bij de duim zit)

In de pols zit nog een ander, wat minder bekend, tunneltje; de cubitale tunnel. De Nervus ulnaris loopt juist door dit tunneltje, en kan ook bekneld komen te zitten. De nervus ulnaris verzorgd het gevoel in de andere kant van de ringvinger en de pink. Bij een beknelling van deze zenuw treden de klachten dan ook daar op.

De klachten die optreden zijn in eerste instantie een doof gevoel en/of tintelingen, soms pijn, in het gebied dat de betreffende zenuw verzorgd. Dit gevoel kan soms ook verder omhoogtrekken over de arm. Wapperen met de hand of de hand af laten hangen kan soms het gevoel verminderen. In verder gevorderde stadia kan ook krachtverlies in de hand optreden, maar dat zou je vast genoemd hebben.

In de officiële huisartsenbronnen is er weinig te vinden over cubitale tunnel syndroom, maar wel veel over het carpale tunnel syndroom. Daarom en aangezien de oorzaak, de klachten (op de lokalisatie na dan) en de behandeling gelijk zijn voeg ik maar info over carpale tunnel syndroom toe.

Overigens is dit over het algemeen goed te behandelen, maar ik dat kan wel het beste gebeuren onder begeleiding van een arts/ fysiotherapeut/ iemand anders die weet wat hij doet. Daarom raad ik je aan hiervoor te overleggen met je huisarts.

Zoals ik al zei is het lastig om met zekerheid iets te zeggen over je klacht. Er zijn andere redenen waarom je dove gevoelens in je hand krijgt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan diabetes. Daarbij is het dove gevoel meestal in beide handen en dan in de hele hand, daarom denk ik niet dat dat waarschijnlijk is. Ongetwijfeld zijn er nog meer oorzaken te bedenken. Des te meer reden om je huisarts te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is mogelijk dat er sprake is van een zenuwbeklemming. In de pols of elders. je spreekt ook van prikkels in de arm.
Vraag of je huisarts een doorverwijzing geeft naar een neuroloog.