Tongbeslag is doorgaans een teken dat je conditie op een laag pitje staat. Naarmate de temperatuur van je lichaam stijgt, zal ook de dikte en kleur van het beslag toenemen, van wit naar geel, of van groen, naar bruin en soms zwart. Ouderen hebben meer tongbeslag dan jongeren, wat aan een veranderd voedingspatroon kan liggen. Maar het kan ook komen door een slechte mondverzorging, afname van de speekselproductie of het slinken van het aantal smaakpapillen.

De aanslag kan ontstaan door overmatig zoetgebruik, waardoor je weerstand minder wordt. Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen die overmatig snoepen en veel zoete frisdranken drinken vaker verkouden zijn dan kinderen die dat niet doen.

Kijk eens naar wat jij zoal eet en drinkt op een dag. Wellicht kan daar iets in gewijzigd worden, waardoor je tong gezonder wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Vaak wordt een groene tong veroorzaakt door gal. Mogelijk is er een samenhang met het alcoholgebruik.
Als jouw galverwerking niet goed loopt, dan zul je waarschijnlijk ook last van ook last van maagzuur, oprispingen, en dergelijke hebben.

Het kan ook te maken hebben met een bacterie of virus. als je onlangs verkouden bent geweest (of misschien nog bent) of iets aan de keel of longen hebt gehad.

De oorzaak moet je dus eerst achterhalen, en dat op proberen te lossen. Misschien is de hulp van je huisarts daarbij nodig.
Amadea