ik heb periodes waar ik heel moe ben, hoe kan dat?

Hoi ik heb van die periodes waar bij ik de hele tijd heel moe ben en dat ik als om 5 uur slaap. Ik heb de ziekte PDS maar ik weet niet of dat er iets mee te maken heeft. kunnen jullie me helpen

Met vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11K
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet je in deze periodes hetzelfde? Is het iets waar je bijna de kalender gelijk op kunt zetten of meer random?
Heb je in die periodes meer stress?

Antwoorden (6)

Het klachtenpatroon bij PDS kan erg wisselend zijn. Vaak verergeren de klachten in periodes van stress of drukte. Ook kunnen de klachten soms een hele periode verdwijnen.
Veel mensen met PDS hebben ook last van klachten die niet direct met de darm te maken hebben. Met name moeheid, maagklachten, brandend maagzuur, hoofdpijn, pijn in de rug of de zij, slapeloosheid, moeite met plassen en pijn bij het vrijen zijn klachten die vaak genoemd worden.

Dus ja, jouw periodieke vermoeidheid kan zeker met het prikkelbare darmsyndroom samenhangen. Wat het anders kan zijn kunnen wij jou onmogelijk voorspellen. Daartoe is een bezoek aan jouw huisarts aan te bevelen!
Amadea
11 jaar geleden
Veel mensen met darmklachten hebben regelmatig last van zware vermoeidheid, die komt en vaak ook weer gaat. Er lijkt geen peil op te trekken. Ikzelf heb colitis en mijn arts vroeg me of ik die vermoeidheid vooral bij de wisselingen van de seizoenen heb. En dat klopt. Het gaat weer over, maar als het er is is het bijna niet te verdragen. En ik heb ook de indruk dat de dokters er nog niet erg veel raad mee weten. Mee leren leven, lijkt het.
Sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er al eens bloed bij je geprikt om je vitamine gehalte te controleren, bij PDS werken de darmen niet goed, wat de opname van vitamines kan verhinderen of verminderen, wat weer kan zorgen voor een tekort aan voedingsstoffen, waaronder vitamines, vooral vitamine D en B tekorten kunnen vermoeidheid teweeg brengen.
Ga eens naar je huisarts en vraag deze je bloed te laten testen, dan weet je of dit het geval is. En kunnen jullie samen aan een oplossing werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PDS heeft zeker een relatie tot vermoeidheid. Je darmen moet je zien als het brandstofsysteem van jouw lichaam. Dus de darmen zijn de benzinetank en de benzineslangen. PDS zorgt ervoor dat dit brandstofsysteem niet 100% functioneert. Het gevolg is dat je energetisch tekort krijgt en dus vermoeid raakt. Er vindt daarbij een enorme wisselwerking plaats, want jouw hersenen gaan zich weer zorgen maken en zijn niet erg blij met het tekort aan energie, waardoor ze jouw darmen weer een schop onder hun hol geven om harder te werken, met alle gevolgen van dien...

Eigenlijk is dat PDS in goed begrijpelijk Nederlands. :)

Ik heb het zelf ook en ben er nog lang niet uit hoe het helemaal onder controle te krijgen is, maar probeer deze doe's en doe-niet's:

Doen:
1) Vezelrijke voeding
2) Weinig vlees eten
3) Regelmatig eten, maaltijden op gezette tijden
4) Compenseer gasvormende groenten en fruit
5) Neem voldoende rust
6) Beweeg voldoende, wissel zitten, staan, lopen af
7) Zoek regelmatig ontspanning en rust en geniet ervan
8) Je kan met st. Janskruid e.d. natuurlijke antidepressiva (uit ervaring raad ik chemische antidepressiva af, het werkt wel, maar de bijwerkingen... en gezond is het ook niet echt) door je moeilijke periodes heenkomen
9) Zoveel mogelijk in de zon zitten
10) Je lichaam oefenen om minder gevoelig te zijn voor vanalles en nog wat: Kou, hitte, nattigheid enzovoort.

Niet doen:
1) Roken
2) Alcohol
3) Voedsel dat de darmen prikkelt (experimenteer hiermee, houd een dagboek bij)
4) Je druk gaan maken om vanalles en nog wat. Dit verergert e.e.a. alleen maar. Leer om je angst, zorgen enzovoort te verminderen

Succes! Ik ben al aardig op weg, maar nog niet "thuis".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Witje,

Ik heb geen PDS, maar ik had in het verleden ook dikwijls periodes dat ik doodop was en ook al om vijf uur in bed lag en sliep tot de dag erop 's middags. Nu heb ik van de dokter Zibrine voorgeschreven gekregen, dit is niet homeopatisch, maar ook niet chemisch. Het is een kruid (vrij verkrijgbaar bij de apotheker) en ik moet zeggen dat dit het enige is dat mij na al die jaren geholpen heeft. Als ik stop met deze te nemen herval ik. Dit weet ik omdat het 1 keer is voorgevallen dat de voorraad op was in de apothekers en ik enkele weken zonder moest. Echt een aanrader.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Zibrine - is dat vaderplant, zebrina?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Och, daar heb ik geen idee van, ik heb net de bijsluiter gelezen en het grootste bestanddeel is Sint-Janskruid, maar niet in de verdunde vorm zoals je deze kan verkrijgen bij het kruidvat e.d..want dat helpt bij mij voor geen meter. Misschien als je googelt dat je de bijsluiter terug kan vinden..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
st Janskruid is niet onschuldig, het kan de werking van andere geneesmiddelen ernstig verstoren. Dit zijn de ingrediënten:
Hypericum perforatum L., herba (Sint-janskruid), droog ethanolisch (60% m/m) extract (3,5-6:1), 425 mg, bevat aan totaal hypericine, uitgedrukt als hypericine: 0,75 - 1,3 mg.
Dit is een geneesmiddel, geen langdurig gebruik zonder medisch advies, bewaren buiten bereik van kinderen, lees aandachtig de bijsluiter. Vraag raad aan uw arts of apotheker. In geval van bijverschijnselen, neem contact met uw huisarts.
De inname van Zibrine Forte wordt afgeraden:
- In geval van gekende allergie aan of overgevoeligheid voor sint-janskruid en/of voor een van de gebruikte hulpstoffen.
- In combinatie met bepaalde immunosuppressiva zoals ciclosporine en tacrolimus (risico van afstoting bij transplantatie),
- Bij personen behandeld met protease-inhibitoren zoals indinavir, nelfinavir, ritonavir en saquinavir, en met niet nucleoside reverse transcriptase inhibitoren zoals efavirenz en nevirapine (risico van vermindering van plasmaconcentraties met een mogelijke vermindering van de antivirale werking),
- Bij patiënten met ernstige depressieve aandoeningen.
- Met andere antidepressiva: SSRI's (Selectieve Serotonine Reuptake Inhibitoren), citalopram, fluoxetine, fluvoxamine, parotexine en sertraline en TCA's (tricyclische antidepressiva)
- Met antimigrainemiddelen van het type 'triptanen' waaronder sumatriptan, naratriptan, rizatriptan en zolmitriptan.
- Bij patiënten jonger dan 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijzondere waarschuwingen en voorzorgen bij gebruik
- Tijdens het gebruik van sint-janskruid wordt blootstelling aan UV-stralen afgeraden (intensief en/of lang zonnebaden, zonnebank, fototherapie) wegens mogelijke fotosensibilisatie.
- Zibrine Forte niet combineren met geneesmiddelen zonder medisch advies.
- Bij vrouwen die orale contraceptiva gebruiken, moet erop gewezen worden dat ten gevolge van interactie doorbraakbloedingen kunnen optreden; wegens een mogelijke verminderde bescherming tegen zwangerschap, moeten bijgevolg bijkomende contraceptieve maatregelen worden genomen.
- Regelmatige controle van de werking of van de bloedwaarden van sommige geneesmiddelen met nauwe therapeutische marge (orale antistollingsmiddelen, digoxine, theofylline, anti-epileptica, lithium) moet bij de inname, stopzetting of bij wijziging van de dosering van Zibrine Forte worden geïntensiveerd.
- Een plotse onderbreking van de behandeling kan een 'rebound'-effect veroorzaken.
- Er wordt aanbevolen de behandeling met Zibrine Forte minimum 5 dagen voor een operatieve ingreep stop te zetten.
- Dit geneesmiddel bevat lactose. Patiënten met zeldzame erfelijke aandoeningen als galactose-intolerantie, Lapp lactasedeficiëntie of glucose-galactose malabsorptie, dienen dit geneesmiddel niet te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijwerkingen
Stoornissen van het zenuwstelsel:
Zelden vermoeidheid of agitatie.
Maagdarmstoornissen:
Zelden lichte gastro-intestinale problemen.
Stoornissen van de huid en de onderhuidse weefsels:
Bij gebruik van sint-janskruid kunnen, in het bijzonder bij patiënten met een lichte huid of bij intense blootstelling aan zonnestralen, reacties van de huid van het type fotosensibilisatie optreden (roodheid, erytheem, jeuk). In voorkomend geval dient blootstelling aan zonlicht te worden vermeden. Raadpleeg uw huisarts en, naar gelang de omvang van het letsel, is het aan te raden de behandeling te beperken of stop te zetten.
In zeldzame gevallen kunnen ook zuiver allergische huidreacties optreden.
Het optreden van een syndroom van Lyell werd gemeld tijdens het gebruik van Sint Janskruid. Zeker overleg met je huisarts of behandeld arts aan te raden dus. Het is trouwens wel dezelfde st Janskruid als in de middelen bij de drogisterij, het kan wel een andere toevoeging hebben, waardoor het sterker werkt.
Een waarschuwing voor de bijwerkingen, die kunnen optreden en de situaties waarmee je het niet mag gebruiken was zeker op zijn plaats geweest. Ik zeg dus niet dat het niet werkt, of dat het een slechte tip is, maar had het graag wat voorzichtiger gebracht gezien.
Misschien klierkoorts? Bloed laten trekken dus!