Wat veroorzaakt mijn maag- of dunne darm klachten?

Ik heb net na het eten erge pijn in mijn maag, maar de internist stelde vast dat ik geen brandend maagzuur heb. Ongeveer 1,5 a 2 uur (soms 5 uur later) na het eten heb ik hevige pijn onder mn maag (vermoedelijk dunne darm).
De arts heeft onderzoek.gedaan maar er was niks te zien in de maag of de twaalfvingerige darm.
Ik wissel van internist door verhuizing, dus moet wachten. Maar ben benieuwd wat het wel kan zijn.

Toegevoegd na 3 dagen:
Vandaag was het net na het avondeten, met groenten en mie, de pijn was vreselijk, alsof mijn maag hevige krampen had. Als ik naar voren hang en ga liggen, zakt het weg, en zodra ik opsta is het er weer. Het begon rond 17:45 en heb er nu nog een beetje last van.
Rara wat is het..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je meer symptomen naast pijn? (gasvorming, dunne)
Heb je een vermoeden door welke voedingsstoffen het zou kunnen komen?
Ritsuka
11 jaar geleden
heb je dit bij elk eten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit niet bij elk eten maar wel vaak.
Naast dat heb ik darmklachten maar die zijn er al 4 jaar. De maagklachten en pijn net daaronder is van de laatste 2 maanden ongeveer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat WolterOtten zegt kan, ik denk een overgevoeligheid voor iets.
Probeer eens schoon te eten. (dat kan je combineren met vetarm of vetrijk)
Bijvoorbeeld witte rijst met groente en puur vlees.
Zonder sausjes uit pakjes, conserveermiddelen, enzovoorts. Opletten met supermarktvlees, daar zitten vaak toevoegingen in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het zo af en aan aanwezig is dat het niks te maken heeft met de ingrediënten, zo heel verschillend eet ik niet en als ik last krijg ergens van (bijvoorbeeld mijn darmen) dan kan ik daar al snel een vinger opleggen, zoals inderdaad te vet eten of te gekruid. Maar hierbij kan ik niet bedenken waardoor het komt. Het kan net zo goed komen van puur vlees, of van een cracker, of van een vette hamburger..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof je echt dat het "zomaar" komt?
Dat je last krijgt van gekruid eten als je al darmproblemen hebt is niet zo gek, maar je zou tegen vet eten moeten kunnen, behalve als het heel veel en ongezond vet is. -je hebt te zwak maagzuur. Het wordt niet voor niks erger met maagzuurremmers. Als je normaal of sterk maagzuur zou hebben zou je er geen last van mogen hebben.
-je darmflora is een bende, o..a door antibiotica.
-je vetvertering is niet optimaal, zowel last van vet als die galsteen zijn aanwijzingen. fix:
maagzuur versterken, goeie probiotica (rauwe kefir, rauwe zuurkool)
en een leverreiniging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou bedankt internist, ik zal het doorgeven aan mn arts..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt 4 jaar last en sinds een paar maanden pijn en ze hebben niks kunnen vinden.
Zo moeilijk zijn maag/darmklachten niet, behalve als er iets zeer ernstigs aan de hand is, maar daar kijken ze pas naar als het eigenlijk al te laat is, gelukkig is die kans niet zo groot.
Wat je er ook mee doet, onthoudt het, misschien dat je er over een tijdje nog eens aan terugdenkt. Hopelijk niet natuurlijk, want liever ben je snel overal vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta er gewoon van te kijken dat jij ineens weet waardoor mn klachten komen..mn darmklachten. De vraag gaat verder alleen over de recentelijke klachten he :) Waar ik 4 jaar last van heb, daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus van die 4 jaar durende klachten ben je nu af? (zoals je het beschrijft nog niet)
De kans dat de twee met elkaar te maken hebben is zeer groot. Wat ik doe ik schieten met hagel, zo is de kans groot dat ik de oorzaak wegneem, dan maakt het niet eens uit wat je recente klachten precies zijn. (zolang je maar weet dat dat niet iets ernstigs is)
Medicijnen nemen bijna nooit de oorzaak weg.

Antwoorden (1)

Met 2 uur na het eten klinkt het inderdaad niet als een maagprobleem. En een zweer in de twaalfvingerige darm (door lekkend maagzuur) is al onderzocht.

Klachten in de buik kunnen soms moeilijk te plaatsen zijn. Zo kan een ontstoken blinde darm ook pijn geven in het midden van de buik (klassiek zou je de pijn dan R onderin verwachten).

Afgaande op de timing na eten zou ik mijn geld zetten op een chronische galblaasontsteking (cholecystitis). Zodra het voedsel uit de maag in de darm komt, hoort er gal bij te komen om vet op te lossen. Een chronisch (dus niet acuut!) ontstoken galblaas, mogelijk door een klein galsteentje, kunnen deze klachten verklaren.

Je zou het kunnen testen door heel vet te eten en juist heel vetarm. Zijn de klachten duidelijk erger bij vet eten (er is dan meer gal nodig) dan wordt de kans erg groot dat het inderdaad om de galblaas gaat. Maar het is wel erg natte vinger werk dus overleg met de internist blijft erg belangrijk!