wat werkt beter tegen obstipatie; zemelen of lijnzaad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Heb je de rest van je voedingsschema al goed bekeken?
En drink je genoeg water?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf goede ervaring met (volkoren)zemelen.
Ik heb zelf erg veel last van constipatie doordat mijn darmen lui zijn geworden door veel en langdurig gebruik van laxeermiddelen.
Ik doe nu elke dag een schep zemelen door de yoghurt en het helpt echt goed.
Stoelgangthee zou je ook nog kunnen proberen(van Zonnatura)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vocht, voeding en BEWEGING!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je nu echt dat ik daar niet aan gedacht had? Beweging: minimaal een uur. Voeding:gezond, gevarieerd en veel vezels, drinken: zeker 2 liter. Dat was mijn vraag ook niet, want dit had ik met mijn gezonde verstand ook kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een boze reactie.
Fijn, dat je er aan hebt gedacht. Jammer dat dát het dus niet is.
Heb je ook al aan een diëtiste gedacht, of aan je huisarts, die je misschien beter kunnen helpen dan wij hier online?
Bij chronische obstipatie is het inschakelen van medische kennis gewenst, dat geldt trouwens voor alles dat langer duurt dan gemiddeld. Als uitsmijter geef ik je het volgende advies: eet meer ui. Zeer gezond en uit eigen ervaring kan ik je vertellen, dat het prima werkt.
Ui kan je toevoegen, als je vlees eet, in kleine stukjes in de braadpan aanbakken voordat je het vlees gaat aanbraden/bakken.
Of regelmatig rauwkost met ui.
Of gebakken uien als extra bijgerecht.

Antwoorden (2)

Lijnzaad werkt heel goed tegen een moeilijke stoelgang,maar dagelijks een portie zemelen is altijd goed als dit niet in je dagelijkse voedingspatroon zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik gebruik nu al een ruime tijd 2 el zemelen per dag. Dit samen bij de rest van mijn voeding krijg ik voldoende vezels binnen. Wat zou beter zijn voor de stoelgang? Ik heb namelijk nog steeds last van obstipatie, ondanks het gebruik van de zemelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat lijnzaad goed helpt omdat mijn zoon dit vroeger ook heeft gehad.
Het beste tegen obstipatie werkt een goed voedingspatroon en vooral
genoeg drinken.

http://gezondeten.wordpress.com/2008/08/30/adviezen-bij-obstipatieconstipatie-of-verstopping/

Wat beter werkt is niet in algemeenheid te zeggen.
Dat ligt er maar aan
Hoe jij bent, hoe jouw condititie is, wat je weerstand is, hoe je er mee omgaat........etc. etc.

Kijk uit met zemelrijke producten, misschien raar om te horen maar juist deze kunnen je darmen flink irriteren en er ook voor zorgen dat je minder voedingsstoffen opneemt omdat zemelen het peristalisme van de darm te veel verhogen. Kies liever voor rauwkost die veel ruwe vezels bevat. Als je zemelen eet drink daar dan veel water bij dan kan het minder kwaad.

Kuur met lijnzaad of vlaszaad:
- Eerste mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: 1à 3 koffielepels gemalen lijnzaad in middagmaal bij de soep of bij rauwe groenten.
Lijnzaad reguleert de stoelgang omdat het aanwezige vet erin als glijmiddel dient. Het bevat ook zeer goede omega 3 vetzuren. Vlaszaad kan je gemixt in je soep doen, desserten, yoghurt, ook toevoegen aan sappen. De slijmstoffen hierin komen tijdens de vertering vrij.
- Tweede mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: 1à2 koffielepels malen en in een glas lauw water gedurende een kwartier laten weken. De slijmen uit het lijnzaad komen vrij en men drinkt het dan in zijn geheel op.
- Derde mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: lijnzaad in een pan met wat water doen en aan de kook brengen. Slijmen komen vrij, worden gezift en vermengd met fruitsap.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/26331-een-slechte-stoelgang-en-opgezette-buik.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je gebroken lijnzaad ook door de yoghurt met muesli doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peristalisme? Wa's dat?