Last van kriebelende voeten als ik in bed lig

Ik heb alleen tijdens de lente, zomer en herfst erg last van kriebelende/jeukende voeten. In de winter is mijn kamer door openstaande ramen ijskoud, dus mijn voeten ook en dan jeuken ze niet. In de zomer periode slaap ik met koelelementen in bed zodat me voeten niet jeuken en koud blijven. Maar ik wil hier graag een permanente oplossing voor, ik ben al eens bij de huisarts geweest maar die weet het ook niet. Restless legg syndroom heb ik niet. Graag tips of advies!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.4K

Antwoorden (1)

Jeukende voeten kunnen om verschillende redenen ontstaan. Vaak is een onschuldige aandoening de oorzaak van jeukende voeten, soms kan een onschuldige aandoening ernstig worden of is de oorzaak van de jeukende voeten ernstiger. In de meeste gevallen moet jeuk na een paar dagen verdwenen zijn. Is dit niet het geval of komen de jeukende voeten regelmatig terug, ga dan naar de huisarts. Doe dit ook als jeuk verandert in pijn. De meest onschuldige oorzaak van jeukende voeten zijn insectenbeten. Gebruik aceton of prikweg om de jeuk te verlichten. Let op allergische reacties zoals het opzwellen van de voet. Heb je huisdieren dan kunnen vlooienbeten een ondraaglijke jeuk veroorzaken. Je voeten staan op de vloer en zijn daarom vaak het slachtoffer. Behandel de huisdieren.
Een andere bekende oorzaak van jeukende voeten is voetschimmel. Voetschimmel wordt meestal opgelopen in natte ruimten waar veel mensen samenkomen zoals het zwembad. Een middel tegen voetschimmel kan de jeuk weghalen. Komt de voetschimmel onder de nagel dan ontstaat een kalknagel, weghalen van deze onsierlijke aandoening kan moeilijk, zo niet onmogelijk zijn. Was de voeten goed na bezoek op risicovolle plaatsen, draag waterslippers in gemeenschappelijke douches en dergelijke. Voetschimmel is besmettelijk, je kunt anderen besmetten maar de jeukende schimmel kan zich ook verder over je voet uitbreiden. Soms kan eczeem ontstaan tussen de tenen, dit veroorzaakt een hevige jeuk. Kinderen zijn gauw geneigd om de blaasjes stuk te krabben en los te trekken. Voorkom infecties en alle soorten uitslag tussen tenen door een goede verzorging en vooral goed drogen tussen de tenen.
Een droge huid kan voor jeukende voeten zorgen, maar ook zweetvoeten. Een goede voetencrème en wisselbaden kunnen helpen. Trek elke dag schone sokken aan. Ook mensen die last hebben van wintervoeten kunnen problemen krijgen van jeukende voeten. Hou de bloedcirculatie op gang met massages, wisselbaden en wollen sokken. Jeukende voeten kunnen ook een symptoom zijn van diabetes. Vooral hier is een goede verzorging en vooral niet krabben belangrijk. Probeer de huid in een zo goed mogelijke conditie te houden. Ga met huidaandoeningen die jeuk veroorzaken altijd naar de huisarts als je suikerziekte hebt.