Schimmels breken dood organisch materiaal af, dus op de voet kunnen ze leven van dode huidcellen en krijgen vocht binnen van transpiratie.

Toegevoegd na 6 minuten:
De voetschimmel tast meestal de buitenste huidlaag aan waarin ze groeien (dat is de hoornlaag). Hierdoor krijg je vaak ook ontstekingen en blaasjes. De schimmel zelf hoeft niet door de huid heen te dringen om zich te kunnen voeden. Er zijn aan de oppervlakte voldoende mineralen en afbraakstoffen van organisch materiaal dat de schimmel op kan nemen.