Zijn winterhanden en wintertenen hetzelfde als doorgestoken handen van de kou?

Hoe voelen wintertenen en handen?
En kan je daar ook last van hebben als je helemaal niet buiten bent geweest?

Toegevoegd na 31 minuten:
Doorgestoken handen krijg je bv als je buiten bent zonder handschoen en je handen ijskoud zijn, als je dan naar binnen gaat gaan je handen enorm steken en kan je ze het beste onder de koude kraan doen, dan gaat het langzaam weer over...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ja, je kan er zeker last van hebben als je niet buiten bent geweest. Hoe het aanvoelt kan ik alleen van overlevering doorgeven, heb het zelf nooit gevoeld maar 'men' zegt dat het voelt als pijnlijke tintelingen in voeten/tenen/vingers etc. als het net begint en gewoon echt stekende pijn met lopen en zelfs met zitten. Pijn wordt verminderd/verdwijnt door de ledematen echt warm te houden door bv een fleece deken. Douchen en warm water kan zorgen dan de tenen tijdelijk verkleuren (tot zelfs bijna zwart).
Voorbode want wintertenen kan ook vlekken op de voeten zijn/onder de nagels, die veroorzaakt worden door gesprongen adertjes.

Doorgestoken handen heb ik nooit van gehoord en ik weet dus niet of dat hetzelfde is als winterhanden.

Toegevoegd na 19 minuten:
n,a.v. je toevoeging...

Nee, in dat geval is het niet hetzelfde, dan heb je in feite gewoon 'bevroren' handen. Afgezien dan van het feit dat ze niet helemaal bevroren zijn want dan heb je echt een probleem. Winterhanden is een aandoening die niet direct ontstaat als je er mee buiten in de kou bent maar iets wat gewoon ontstaat als het winter wordt en dus kouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, winterhanden/voeten zijn gebarsten door de droogte/kou en heeft niets met koude j=handen te maken. Er vallen letterlijk kloven in, soms zelfs tot bloedens toe. Deze handen moet je goed invetten en of behandelen met klovencreme. Kou doet dit soort handen niet goed.

Wat jij beschrijft is gewoon de pijn van het opwarmen van de handen/voeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en het doet hels veel pijn