Ik kan niet op mijn knieën zitten door pijn onder mijn voet, wat kan dit zijn?

Als ik op mijn knieën ga zitten voel ik een pijn aan de onderkant van mijn voet. Tussen de bal en de hiel. Het lijkt alsof mijn spier te kort is om op de knieën te zitten. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (1)

Hielspoor. Een hielspoor (medische term: spina calcaneï) is een aanhangsel aan het hielbot dat zich gevormd heeft door kalkafzetting aan de hiel. De hielspoor zelf veroorzaakt geen pijn. Er zijn talloze mensen die onwetend met een hielspoor rondlopen, zonder dat het pijn of irritatie oplevert.

Men heeft pas last van hielspoor als het weefsel en botvlies er omheen ontstoken raakt.

De term hielspoor wordt vaak gebruikt om diverse problemen in de hiel aan te duiden. Men kan ook gewoon last van pijn in de hiel hebben, zonder dat er zich dus botaansporing heeft gevormd.

Wat is Fasciitis Plantaris?

Fasciitis Plantaris is Latijn voor ontsteking van de Plantar Fascia. Onder de voet loopt een vezelband (of peesplaat) vanaf de tenen naar het hielbot - de zogenaamde Plantar Fascia. Fasciitis Plantaris wordt ook wel peesplaatontsteking genoemd.

Door overbelasting (teveel lopen, rennen, sporten, lang staan enz.) wordt de vezelband/peesplaat onder de voet voortdurend uitgerekt. De aanhechting van het weefsel aan het hielbot komt hierdoor onder grote spanning te staan en het botvlies gaat ontsteken. De ontsteking leidt to pijn en irritatie en vaak ontstaat er na verloop van tijd een botaansporing - een hielspoor.

In feite is een hielspoor dus niet de aanleiding tot irritatie of pijn maar veelal het gevolg.