In hoeverre kan je nog normaal functioneren na een schotwond in de been?

De politie schiet in sommige gevallen in de been, degene met de schotwond (in de been) is dan bij bewustzijn sommige criminelen werken dan nog niet mee. De misdadiger rent/rijdt probeert te ontsnappen (in hoeverre dat mogelijk is) dus vroeg ik me af in hoeverre je nog en hoelang je nog normaal kunt functioneren met een been schot. En wat gebeurt er met je na zo een schot, leidt je erg veel pijn, is praten mogelijk of zweet je als een otter. Alle links zijn welkom heb rond gezocht op internet niet veel gevonden dus ja,

Toegevoegd na 34 seconden:
En wanneer na is zo een wond dodelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K

Antwoorden (2)

Dat hangt van een hoop factoren af.
Als het om een schampschot gaat, waarbij het been maar net geraakt is en er een oppervlakkige wond is, kan iemand nog best wegrennen. Zijn bloed zit waarschijnlijk vol adrenaline (stresshormoon), waardoor hij op dat moment misschien niet eens pijn voelt. Is het een vleeswond, waarbij alleen spierweefsel wordt beschadigd, dan kan iemand nog wel een stukje strompelen. Ook afhankelijk van de grootte van de wond, de conditie van de gewonde en de hoeveelheid stresshormonen en andere stoffen (drugs!) in het bloed.
Maar als er een bot, een pees of een groot bloedvat wordt geraakt, is het andere koek. Op een been met een versplinterd bot kun je niet lopen, en als (bijvoorbeeld) je achillespees kapot is, is het ook snel gedaan met weghollen. Wordt er een slagader geraakt, dan zal de gewonde snel omvallen door het bloedverlies. Als er een grote ader wordt getroffen, kan hij misschien nog een eindje weg komen, maar ook dan zal het bloedverlies hem parten gaan spelen.
Wordt er een zenuw getroffen, dan kunnen er bepaalde spieren of spiergroepen uitvallen, waardoor lopen moeilijk of onmogelijk wordt.

Door de schok zal de pijn in het begin wel meevallen of zelfs ontbreken, maar die komt later zeker opzetten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord van CaatPeeters!

Toch nog even toevoegen dat de politie niet naar het been schiet, dit is een fabeltje. Als politieman/vrouw zal je enkel op een persoon schieten als deze een acuut gevaar vormt voor je eigen leven of dat van een ander. De politie zal bijgevolg niet op je schieten als je probeert weg te lopen of als je even niet meewerkt.

De politie schiet niet naar het been omdat dat een te klein doelwit is om te raken, de kans om te missen is dus te groot.

Een klein voorbeeld: als een persoon met een mes op een politieman komt afgelopen en de politieman beslist om te schieten:

° schiet de politieman naar het been dan is de kans om te missen groot en is de stopkracht klein. Een voorwerp in beweging zal niet onmiddellijk stoppen als het geraakt wordt door een kogel en zoals CaatPeeters hierboven zegt moet het bot of een slagader al geraakt worden voordat de persoon niet meer mobiel zal zijn. De politieman loopt dus met andere woorden een groot risico, als hij mist of de persoon is nog mobiel kan deze gewoon verder lopen met het mes en de politieman raken. Schieten is niet zo eenvoudig als menig mensen denken.

° de politieman/vrouw zal dus vermoedelijk op het grootste deel van het lichaam mikken en schieten. Dit is de borstkas en dan met name het deel net onder schouderhoogte. Voordelen: minder kans om te missen, grotere stopkracht omdat de persoon geraakt wordt in een centraal deel van het lichaam en er veel kans toe heeft om niet langer mobiel te zijn.

Een schotwonde is steeds pijnlijk en een wonde centraal op het lichaam is soms dodelijk, het hangt er altijd van af welke zaken geraakt worden (organen, slagaders, longen, hart...)