Dat is niet iets wat wettelijk ergens geregeld staat maar wat je terug zou moeten vinden in de regels van de organisatie waar je voor werkt en dat kan overal anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je weigeren? Het kan dan wel lastiger zijn, dus misschien is het een idee om de cliënt te adviseren zo'n hulp aan te schaffen?
(Let wel: een steunkous hoort strak te zitten en gaat dus nooit heel makkelijk aan - maar hij moet wel passen. Als iemand de kous een tijdje niet draagt, kan het been of de arm extra opzwellen waardoor het vrijwel onmogelijk wordt de kous nog aan te krijgen. In dat geval kan beter de wijkverpleging eerst komen zwachtelen tot het been/de arm weer de normale proporties heeft waarvoor de kous gemaakt is.
Als de kous echt te klein geworden is, zal de cliënt een nieuwe kous moeten krijgen - maar doorgaans is dat niet nodig. Vraag aan de cliënt of het been/de arm nog dezelfde maat heeft als wanneer de kous aangemeten is. Zo niet, dan kan er sprake zijn van extra zwelling en is het verstandig met de wijkverpleging te overleggen of er gezwachteld moet worden.)