Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Mijn linkerarm draaide heel snel naar rechts toen ik andersmans benen moest optillen bij gym, ik hoorde een krakende geluid wat is dit?

is mijn schouder gebroken, of het kraakbeen daarvan? het doet nu nog steeds pijn als ik niks doe en vooral als ik bepaalde bewegingen maak.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. het was bij het been laten zakken niet optillen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je 'schouder' bestaat uit een aantal onderdelen: schouderblad, en aansluitend bovenarmbeen (in je bovenarm) en sleutelbeen (naar je nek). Als je een bot breekt, dan voel je dat: dat doet heel erg pijn, en meestal kun je dan niet veel meer. Kraakbeen breekt niet, want dat is erg soepel, het kan wel beschadigd raken. Alle 'draaiende' delen van botten zitten in een gewrichtskapsel: een soort laag eromheen plus pezen en spieren en slijmbeurzen die de boel gesmeerd houden. Ook daar kun je iets scheuren of beschadigen. Gewrichten kraken soms zomaar, en kunnen soms ook een eng klinkend geluid geven alsof er iets knapt - vrijwel altijd is er niets aan de hand tenzij je ook heel veel pijn krijgt en/of dat gewricht niet meer of alleen met heel erg veel pijn kunt bewegen. Als je op zich alle bewegingen nog kunt maken, is er vermoedelijk niet zoveel aan de hand - laat de bewegingen die zeer doen even achterwege maar blijf je arm wel gebruiken. Doet het heel erg zeer of ben je erg ongerust, overleg dan met de huisarts of je bijvoorbeeld een pijnstiller kunt krijgen of dat je huisarts er even naar moet kijken.