Mijn linkerarm draaide heel snel naar rechts toen ik andersmans benen moest optillen bij gym, ik hoorde een krakende geluid wat is dit?

is mijn schouder gebroken, of het kraakbeen daarvan? het doet nu nog steeds pijn als ik niks doe en vooral als ik bepaalde bewegingen maak.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. het was bij het been laten zakken niet optillen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet op een antwoord hier wachten, maar tegen je ouders vertellen!
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet hier stellen, huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan geen oordeel over gegeven worden, wij hebben geen beeldmateriaal, is het blauw, röntgen foto, waar zit de pijn, hoe erg is de pijn, is er zwelling. Dus op naar de arts als je het echt niet vertrouwd die kan er gelijk naar kijken en wat tegen de pijn geven als het nodig is.

Het beste antwoord

Je 'schouder' bestaat uit een aantal onderdelen: schouderblad, en aansluitend bovenarmbeen (in je bovenarm) en sleutelbeen (naar je nek).
Als je een bot breekt, dan voel je dat: dat doet heel erg pijn, en meestal kun je dan niet veel meer. Kraakbeen breekt niet, want dat is erg soepel, het kan wel beschadigd raken.
Alle 'draaiende' delen van botten zitten in een gewrichtskapsel: een soort laag eromheen plus pezen en spieren en slijmbeurzen die de boel gesmeerd houden. Ook daar kun je iets scheuren of beschadigen.
Gewrichten kraken soms zomaar, en kunnen soms ook een eng klinkend geluid geven alsof er iets knapt - vrijwel altijd is er niets aan de hand tenzij je ook heel veel pijn krijgt en/of dat gewricht niet meer of alleen met heel erg veel pijn kunt bewegen.
Als je op zich alle bewegingen nog kunt maken, is er vermoedelijk niet zoveel aan de hand - laat de bewegingen die zeer doen even achterwege maar blijf je arm wel gebruiken.
Doet het heel erg zeer of ben je erg ongerust, overleg dan met de huisarts of je bijvoorbeeld een pijnstiller kunt krijgen of dat je huisarts er even naar moet kijken.