Kan een sinus pilonidalis kwaad als je het niet behandeld?

Ik ben een jongeman van achttien jaar, met een sinus pilonidalis, boven in mijn bilnaad. Ik heb er af en toe last van (beetje bloeden, jeuk, pijn) omdat deze plek constant onder spanning staat als ik zit e.d. Ik lees veel verhalen dat de operaties vaak niet echt goed aflopen. Kan het kwaad de sinus te laten voor wat het is, wanneer ik het altijd goed schoon hou? Tegen het bloeden leg ik een gaasje op de sinus...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K

Antwoorden (2)

Of een haarnestcycte chirurgisch verwijderd moet worden, hangt sterk af van de klachten die je hebt en de regelmaat waarmee je ontstekingen oploopt.
Het is hoe dan ook verstandig de plet te ontharen, en zo schoon mogelijk te houden. En dat is meer dan ééns per dag, want bacterieen weten de weg oor de bilspleet met behulp van (transpiratie)vocht uitstekend te vinden.

Zo lang er nog mee te leven is, is goed schoon en zo droog mogelijk houden best te doen, maar ik zou er zeker eens goed mee in overleg gaan met de huisarts, want in tegenstelling tot de spannende verhalen die je blijkbaar leest, is het wel degelijk goed te behandelen. Al kan nog even uitstellen ook geen kwaad; op latere leeftijd komt de cyste daarna vaak niet meer terug.

Maar het is en blijft natuurlijk wel een volledige operatie met alle risico's van dien, dus enige terughoudendheid is ook niet verkeerd. Het hangt, nogmaals, af van je klachten en de regelmaat waarmee je ontstekingen hebt. Is het voor jou goed te doen, en heb je niet teveel pijn, dan kun je hem verder ook gewoon laten zoals het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer de haarnestcyste rustig is en er (nagenoeg) geen klachten zijn, kan veelal met regelmatig ontharen en eenvoudige hygiëne worden volstaan. Afgebroken en losse haren moeten steeds goed verwijderd worden.
Bij aanhoudende klachten, bij een ernstige ontsteking en bij infectie kan worden besloten tot een operatie.